V dňoch 3. 6. – 7. 6. sa v Gymnáziu v Malackách uskutočnil Týždeň globálneho vzdelávania. Organizácia takéhoto týždňa, v ktorom sú skĺbené rôzne pohľady na globálne vzdelávanie, je súčasťou stratégie na škole, ktorú sme prijali na začiatku školského roka. V tomto týždni si vyučujúci v rámci vyučovacích hodín začlenili rôzne témy, ktoré sa týkali globálneho vzdelávania do praktického vyučovania.
Hlavným cieľom bolo poskytnúť informácie, ktoré uľahčujú porozumenie sociálnym, environmentálnym, ekonomickým a politickým procesom vo svete, rozvíjať kritické myslenie a formovať globálne občianske postoje študentov.
Globálne vzdelávanie zdôrazňuje globálny kontext v učení. Jednotlivé témy poskytujú priestor na zmenu postojov jednotlivca a posilňujú uvedomenie si vlastnej úlohy vo svete. Súčasťou je problematika rozvojových krajín a chudoby vo svete, environmentálne vzdelávanie, multikultúrne vzdelávanie, mierové vzdelávanie, vzdelávanie k ľudským právam v globálnom kontexte.
A tak sme boli svedkami naozaj zaujímavých hodín a foriem vyučovania a prelínania sa tém.
Na niektorých hodinách žiaci prezentovali svoje vlastné pripravené prezentácie. Predviedli témy: energia a jej využitie, ekodomy, globálne problémy v Ázii, Cern a nové technológie a ďalšie. Na iných hodinách pracovali žiaci s časopismi, slovníkmi, vyhľadávali pojmy, ktoré súviseli s témou globálneho vzdelávania (pomoc deťom v rozvojových krajinách, chudoba ako globálny problém, globalizácia v médiách).
Veľmi zaujímavé a pútavé boli rolové hry a modelové situácie, kde si žiaci priamo „prežili“ príbehy ľudí v rôznych častiach sveta. Tak sme sa napríklad ocitli „v tmavej , zaprášenej krajčírskej dielni kdesi v Indii alebo Thajsku“ , kde v ťažkých podmienkach šili naši študenti džínsy pre známu značku alebo sme boli „ sedemčlenná afgánska rodina“, ktorá musí rozdeliť skromné finančné prostriedky medzi svojich členov a zabezpečiť chod domácnosti. Na školskom dvore sme videli „študentov – Krovákov“, ktorí si vymysleli príbeh, keď treba priniesť vodu pre osadu z ďalekého zdroja a prekonávať pri tom rôzne prekážky…..Na hodine matematiky riešili matematickú otázku, či za rovnakú prácu dostanú ľudia v rôznych častiach sveta zaplatenú rovnakú plácu. Študenti si rozvíjali tieto kompetencie – informačnú gramotnosť, kritické myslenie, komunikáciu a spôsobilosť riešiť problémy, ekonomické kompetencie. Naučili sa tiež odhadnúť svoje schopnosti a hľadať možnosti, ako ich využiť pri riešení problémov, uvedomiť si zodpovednosť pri riešení problémov, efektívne spolupracovať s ostatnými ľuďmi, na základe informácií si vytvoriť vlastný názor a podporiť ho argumentmi, využívať empatiu pri poznávaní situácie iných, myslieť systémovo a hľadať súvislosti.
Dúfame, že Týždeň globálneho vzdelávania prispel k vzdelávaniu, ktoré našim študentom otvára myseľ a oči voči realite sveta a prebúdza potrebu prispieť k väčšej spravodlivosti, rovnosti a ľudským právam pre všetkých.
Text, foto: Jana Pagáčová
Dlhoročný hádzanár Michal Kurka skončil aktívnu kariéru
Fanúšikovia hádzanej si už nepochybne všimli, že vaktuálnej sezóne sa vnašom extraligovom mužstve…
Nevyužitý piesok z povodní slúži deťom
Piesok, pripravený počas nedávnych povodní, ktorý napokon nebolo treba použiť, dostal druhú šancu.…