5. 6. 2009
Nové modely liečia krízu (nové projekty RF Malacky)

Na začiatku milénia prilákala práca pre bratislavský závod Volkswagenu (VW) nemeckú skupinu Richard Fritz. Od roku 2001 sa na západnom Slovensku jej dcéra RF Malacky uchytila montážou a kompletizáciou okenných modulov, spojlerov a spracovaním plastových dielcov pre modely Polo, Touareg a Porsche Cayenne. Teraz automobilka pripravuje nízkonákladové rodinné auto Up! A RF chce byť zasa pri tom. Verí si najmä pri dodávkach výklopných zadných a bočných skiel.

132 a dosť

Podľa Kataríny Oslejovej, vedúcej logistiky v RF Malacky, pri tom, ako sa tu táto spoločnosť uchytila, zohrala úlohu zručná a lacná pracovná sila, päťročné daňové prázdniny a blízkosť a diaľničné napojenie závodu na bratislavskú automobilku.

Prvé dodávky 600-tisíc bočných okien pre model Polo montovaný v Bratislave a v Španielsku išli z Malaciek v roku 2001. Neskôr sa portfólio rozrástlo o značky Mercedes, Audi, BMW, Opel, Škoda, PSA, Maserati a ďalšie. Teraz robí závod ročne desať miliónov okien pre bezmála štyridsať modelov. Aby sa sklo od dodávateľa stalo oknom do auta, prechádza obstrekovaním, letovaním kontaktov na alarm či vykurovanie, montážou okrasných líšt a rámov, nanášaním fólií a lepením tesnení. A pri vybraných modeloch aj montážou spojlerov.

V roku 2002 závod zabodoval kontraktmi na zadné a bočné okná pre luxusné dvojičky Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne. Pri druhom z nich okenné moduly doplnili aj spojlery s kompletnou elektronikou. „Tieto zákazky už vyžadovali schopnosť dodávať naše výrobky v systéme just in time,“ hovorí vedúci nákupu v malackom závode Branislav Škandera. A dodáva, že pre tieto luxusné modely z radu SÚV musia dodať dielce na montážnu linku Volkswagenu v Devínskej Novej Vsi do 132 minút od momentu, keď dostanú objednávku. Ak zmeškajú čo i len minútu, pokuty sa počítajú v tisíckach eur.

Dodávky just in time tvoria viac ako polovicu ročnej produkcie závodu. Okrem Bratislavy prúdia aj do ďalších európskych závodov. Slovenský Volkswagen odoberá z ročného obratu malackého závodu v peňažnom vyjadrení 40 percent produkcie. Zvyšok ide na export. „Pre skupinu PSA pôjdu dodávky zatiaľ len do Francúzska, ale máme záujem dostať sa aj do trnavského závodu pre nasledovníka modelu Peugeot 207,“ hovorí B. Škandera. Výsledok tendra bude podľa neho známy na jeseň. Za preteky na dlhé trate považuje snahu získať možnosť dodávať kórejskej skupine Hyundai so závodmi v žilinskej Kii a moravských Nošoviciach.

Najväčší v skupine

Na Záhorí je najväčší výrobný závod koncernu. Podľa počtu pracovníkov i tržieb. Tie v minulom roku prekročili hranicu 68 miliónov eur, čo je viac ako dve pätiny koncernových. V roku 2001 začínali v Malackách s tridsiatkou pracovníkov, teraz ich majú 630. Osemdesiat robí v prešovskej doplnkovej výrobe.

Nemecká matka sa na Záhorí kedysi usadila na pozemkoch a v halách skrachovanej firmy Kablex Malacky. Do kúpy nehnuteľností, modernizácie hál, skladovacej haly a strojov investovala viac ako 40 miliónov eur. Väčšinou do technológií, kam pôjdu peniaze aj ďalej. V nasledujúcich dvoch rokoch to pohltí vyše 1,5 milióna eur. „Veľkosť pozemkov nám umožňuje uvažovať o rozširovaní výrobných kapacít,“ hovorí K. Oslejová. Dodáva, že s tým po skončení krízy rátajú.

Na nedostatok nových projektov si v malackom závode nesťažujú. „S každým úspechom pri novom modeli dostávame prácu na päť až sedem rokov,“ zdôrazňuje B. Škandera.

Prečo ženy

Tento rok na Záhorí nabieha trinástka nových projektov pre trinásť nových modelov osobných áut. Od januára odtiaľ dostáva bočné okná európsky automobil roka Opel Insignia. V marci začali prúdiť prvé dodávky zadných a bočných okien do modelu Porsche Panamera. V polovici roka prídu na rad bavorské BMW a francúzske Citroëny. Do roku 2011 bude RF Malacky produkovať kompletné moduly okien pre päťdesiat typov áut. Kríze sa koncern bráni väčšou aktivitou pri získavaní nových projektov v nových segmentoch. V tomto roku napríklad malacký závod začne prvýkrát vyrábať panoramatické strechy pre značky Rolls Royce, Audi a BMW.

Dodávky idú k výrobcom malých áut, strednej triedy, SUV i luxusných limuzín. Aj keď podľa slov šéfa nákupu pokles odbytu teraz cítiť v každej kategórii, do budúcnosti to dáva viac istoty pre dynamiku rastu produkcie. Pestrosť značiek pomáha aj teraz. Nemecké vládou schválené šrotovné za päť miliárd eur prilákalo nemeckých zákazníkov najmä na modely ako Golf, Polo, Passat, Škoda Fabia či Opel, ktorým malacký závod dodáva svoje komponenty. Ale B. Škandera k tomu hovorí, že sa na túto formu pomoci nespoliehajú. Vnímajú, že je na rozdiel od kontraktov na nové modely iba dočasná. „Kým tie sú produkčnými nosnicami na viac rokov,“ dodáva.

Podľa slov K. Oslejovej dostatok nových projektov zabezpečí, že výrobné kapacity závodu pôjdu v tomto roku na 80 percent, čo udrží firmu v čiernych číslach. Je zisková od druhého roka výroby. Pomáha rastúci podiel pridanej hodnoty v produkcii, ktorý má už viac ako pätinový podiel na tržbách. Napríklad oproti automobilkám pôsobiacim na Slovensku je to dvojnásobne viac. Najviac, až tridsiatka najmä elektronických komponentov sa pridáva do spojlerov Porsche Cayenne. Je to najkomplexnejší výrobný modul v závode. Skrýva navigačný systém, antény, senzory, káblové zväzky.

Pribúdajúce projekty znamenajú aj nové pracovné miesta. V tomto roku by ich malo byť sto, možno stopäťdesiat. Najmä pre ženy, ktorých sú v tíme štyri pätiny. Lebo táto práca chce špeciálne ženské vlastnosti. Zručné prsty a výdrž robiť na jednom pracovisku.

Kríza v platbách

Prepad spotrebiteľského dopytu, otázniky nad americkými automobilkami s ich európskymi dcérami Opel a Saab plus úverové suchoty bánk narobili vrásky výrobcom aj dodávateľom. Vidieť to okrem iného na platobnej morálke. B. Škandera hovorí, že aj na malacký závod spolupracujúci s desiatkami dodávateľov a odberateľov doľahla najmä na začiatku roka druhotná platobná neschopnosť. Viazli dodávky zo zahraničia, časť odberateľov neplatila načas a časť vôbec. Najmä spomedzi zahraničných. Spomalenie platieb bolo badať hlavne u nemeckých zákazníkov. Nechýbali ani známe firmy ako Edscha z nemeckého Regensburgu, ktorá upravuje pre svetovú jednotku vo výrobe luxusných vozov BMW kabriolety. V súčasnosti je to už podľa slovenských manažérov lepšie.

Domáci dodávatelia majú len desatinový podiel. Ani základný materiál, bezpečnostné sklo pre automobily sa na Slovensku nevyrába. Z tuzemska sa presadili najmä výrobcovia lisovacích nástrojov a dodávatelia plastových a kovových dielcov vstupujúcich do výroby modulov okien. Na zozname nových dodávateľov sú martinská Viena International, Elektrosystémy Zlaté Moravce a SAM Myjava s plastovými dielcami. Pre firmu z Malaciek sú lacnejší, a tak má záujem ich podiel zvýšiť. „Ale v prvom rade musia dokázať plniť kritériá kvality a dochvíľnosť v dodávkach,“ hovorí šéf nákupu.

Zdroj: TREND, 4. 6. 2009

Ďalšie
Šport
30. 1. 2023
Záhoráci s výborným vstupom do druhej časti sezóny

            Hádzanári Stupavy a …

Zobraziť celý článok
Šport
27. 1. 2023
Cez víkend pokračuje halová liga mladších žiakov vo futbale

V nedeľu 29. januára vás pozývame do ŠH Malina na futbalové zápasy 3. kola halovej ligy…

Zobraziť celý článok