28. 10. 2015
Elektronizácia samosprávy: dane, žiadosti a podnety pohodlne z domu

Mesto Malacky na konci tohto roka rozšíri svoj internetový portál www.malacky.sk o desiatky elektronických služieb. Projekt elektronizácie samosprávy sa zavádza naraz v dvoch partnerských mestách – Malackách a Stupave – a realitou by mal byť v decembri 2015. Povinnosť poskytovať služby elektronickou formou určuje verejnej správe Zákon č. 305/2013 Z. z. o e-Governmente. Najneskoršou lehotou podľa tohto zákona je 1. november 2016, čo znamená, že Malacky sú výrazne v predstihu.
Na podrobnosti projektu elektronizácie samosprávy Malaciek a praktické využitie elektronických služieb sme sa spýtali projektového manažéra Mateja Farkaša.

Čo znamená v praxi výraz elektronická samospráva mesta Malacky?
Obyvatelia mesta či podnikatelia budú môcť veľa žiadostí podávať elektronicky, t. j. bez nutnosti prísť osobne na mestský úrad. V praxi to znamená, že napríklad priznania k daniam, oznámenia, žiadosti či podnety budú občania podávať priamo zo svojho počítača.

Ak teda chcem od januára 2016 ako obyvateľ využiť niektorú z elektronických služieb mesta, čo všetko na to potrebujem?
Na plnohodnotné využívanie elektronických služieb je potrebné si vybaviť eID kartu, čo je vlastne občiansky preukaz s čipom. Vydáva ich oddelenie dokladov okresného riaditeľstva Policajného zboru. Spolu s eIDkartou nezabudnite požiadať o bezplatné vydanie bezpečnostného osobného kódu, PIN kódu a certifikátov na vytvorenie zaručeného elektronického podpisu (ten je rovnocenný s písomnou podobou vlastnoručného podpisu). K tomu všetkému dostanete elektronickú čítačku kariet, ktorú si spolu so softvérom nainštalujete do vášho počítača (vyzerá a funguje podobne ako napríklad čítačka pamäťovej karty z fotoaparátu).

Uveďme si konkrétny príklad: chcem podať priznanie k dani za psa a zaplatiť ju. 
Po zvládnutí všetkých potrebných prvotných úkonov s inštaláciou môžeme začať využívať elektronické služby samosprávy Malaciek. Na stránke www.malacky.sk klikneme na odkaz Elektronické služby mesta a zo zoznamu si vyberieme konkrétnu službu, v tomto prípade daň za psa. Vďaka eID karte pripojenej pomocou čítačky do počítača systém natiahne do formulára vaše údaje ako meno, adresu atď. Systém formulár odošle a občan dostane potvrdenie z elektronickej podateľne o podaní priznania k dani za psa. Daň zaplatí po rozhodnutí o vyrubení sadzby dane.

Čo v takom prípade, ak niekto nemá elektronický občiansky preukaz, prípadne čítačku, alebo jednoducho mu viac vyhovuje osobný kontakt…?
Aj naďalej zostane možnosť podávať podnety osobne v Klientskom centre MsÚ. Elektronické a osobné podania budú rovnocenné, a teda občan, resp. podnikateľ si môže vybrať, akú formu komunikácie s mestským úradom zvolí.

V akom štádiu je momentálne príprava projektu elektronizácie v MsÚ Malacky? 
V súčasnosti sa jednotlivé moduly inštalujú a konfigurujú, v MsÚ sú školení garanti jednotlivých služieb. Koordinátori projektu intenzívne komunikujú s orgánmi štátnej správy, pretože celý systém bude úzko prepojený s rôznymi štátnymi inštitúciami. Tie musia byť rovnako pripravené, aby projekt elektronizácie samosprávy mohol naplno a bezproblémovo fungovať.


Za rozhovor ďakuje Ľ. Pilzová


Ktoré služby sa budú dať vybaviť elektronicky?

• priznanie k dani z nehnuteľností
• priznanie k dani za psa
• priznanie k dani za predajné automaty
• priznanie k dani za nevýherné hracie prístroje
• ohlásenie o vzniku, zániku alebo zmene poplatkovej povinnosti za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
• ohlásenie vzniku činnosti ubytovacieho zariadenia
• ohlásenie zániku činnosti ubytovacieho zariadenia
• výkaz o vybranej miestnej dani za ubytovanie
• žiadosť o zabratie verejného priestranstva
• sťažnosť
• podnet
• ohlásenie poruchy verejného osvetlenia a cestnej svetelnej signalizácie
• žiadosť o vydanie rybárskeho lístka
• žiadosť o územnoplánovaciu informáciu
• žiadosť o určenie, zrušenie alebo zmenu súpisného čísla a orientačného čísla
• žiadosť o poskytnutie informácie podľa zákona č. 211/2000 Z. z.
• žiadosť o vydanie povolenia ambulantného predaja
• oznámenie prevádzkovej doby
• žiadosť o potvrdenie výšky záväzkov
• pripomienka k návrhu rozpočtu mesta
• pripomienka k návrhu záverečného účtu  mesta
• pripomienka k návrhu alebo nariadeniu mesta
• žiadosť o poskytnutie nenávratnej dotácie z rozpočtu mesta
• žiadosť o vyhlásenie v mestských médiách
• oznámenie o malom zdroji znečisťovania ovzdušia
• žiadosť o prenájom nebytových priestorov mesta
• žiadosť o prenájom bytových priestorov mesta
• žiadosť o odkúpenie nehnuteľnosti vo vlastníctve mesta
• žiadosť o prenájom nehnuteľného majetku
• žiadosť o prístup k archívnym dokumentom formou odpisu, výpisu, potvrdenia alebo kópie
• oznámenie o konaní športovej akcie
• oznámenie o konaní verejného kultúrneho podujatia
• hlásenie a strate/náleze

Ďalšie
Šport
Samospráva
Spoločnosť
Rozvoj
13. 3. 2025
Otvárame Šport arénu!

Slávnostné otvorenie novej športovej arény vMalackách sa uskutoční vutorok 25. marca. Srdečne…

Zobraziť celý článok
Šport
13. 3. 2025
Footgolf v Malackách sa rozrastá

Malacký footgolf má za sebou druhú úspešnú sezónu. Počas uplynulého roka sa klub rozrástol o 12…

Zobraziť celý článok