Dejepis nemusí byť len o faktoch, menách, názvoch a dátumoch. Ak sa k nim pridajú moderné technológie, konkrétne umelá inteligencia, aj história môže dostať „šmrnc“ a nielenže zaujať, ale doslova nadchnúť mladých ľudí. Presvedčili sme sa o tom na otvorenej hodine dejepisu v ZŠ Záhorácka. Mimochodom, mobily a tablety boli povinné.
Deviataci zo Záhoráckej zažili výnimočnú a zároveň mimoriadne emotívnu vyučovaciu dvojhodinovku dejepisu na tému holokaust. Pripravila ju pedagogička Viera Mária Adamovičová tak, že prepojila históriu s možnosťami umelej inteligencie. „Historické fakty a moderné technológie nie sú v protiklade, naopak, ich kombinácia otvára nové možnosti pre efektívne a zmysluplné vzdelávanie. Využitie umelej inteligencie, rozšírenej reality či interaktívnych simulácií umožňuje žiakom nielen lepšie pochopiť historické udalosti, aktívne pracovať s primárnymi prameňmi a kriticky ich analyzovať.“
Súčasťou hodiny bola prezentácia o holokauste, jeho príčinách a následkoch, aj o jeho pozitívnych i negatívnych osobnostiach (Oskar Schindler, Nicholas Winton, Adolf Hitler, Josef Mengele a iní). „Interaktívne prvky s pomocou AI umožnili žiakom nielen pasívne prijímať informácie, ale aj aktívne sa zapájať – analyzovať historické dokumenty, skúmať svedectvá preživších a diskutovať o etických a spoločenských dôsledkoch holokaustu. Týmto spôsobom som chcela podporiť faktografické znalosti, ale aj emocionálnu inteligenciu a schopnosť reflektovať minulosť v kontexte súčasných udalostí,“ hovorí autorka prezentácie V. Adamovičová:
Žiaci riešili kvízové úlohy cez vzdelávaciu platformu Kahoot. Rýchlosť a presnosť ich odpovedí boli okamžite vyhodnocované na interaktívnej tabuli. Najzaujímavejšou časťou hodiny bola možnosť klásť otázky preživším holokaustu či vojnovým zločincom prostredníctvom QR kódov. „Téma v žiakoch zarezonovala a inšpirovala ich k ďalšiemu skúmaniu aj mimo vyučovania. Viacerí si doma vyhľadávali ďalšie zdroje, skúmali osobné príbehy preživších, či sledovali odporúčané dokumenty.“
Veľa sa dnes hovorí o kurikulárnej reforme školstva SR, v rámci ktorej sa kladie dôraz na prepojenie obsahového učiva s digitálnymi kompetenciami. „Preto je dôležité integrovať moderné technológie do výučby dejepisu tak, aby podporovali nielen faktografické znalosti, ale aj historické myslenie. Dôležité je však používať technológie premyslene – ako nástroje na podporu porozumenia, nie ako náhradu historického výskumu či kritického myslenia. Keď sú moderné technológie integrované zodpovedne a v súlade s didaktickými cieľmi, stávajú sa silným prostriedkom na prehlbovanie historického poznania a budovanie historickej gramotnosti u žiakov.“
Viera Adamovičová pri výučbe využíva skúsenosti, ktoré získala vďaka Ministerstvu školstva SR a Ministerstvu školstva Bavorska na odbornom vzdelávacom programe na Peter Henlein Realschule v Norimbergu. Okrem toho absolvovala prednášky na univerzite v Regensburgu o inovatívnych metódach vo vzdelávaní a využití moderných technológií vo výučbe dejepisu.
Text: Ľ. Pilzová, foto: S. Osuský
Viera Mária Adamovičová: Nebojte sa umelej inteligencie!
„Ak ju budeme používať rozumne, môže nás posunúť ďalej v skúmaní, pomôcť nám objavovať nové súvislosti a efektívnejšie pracovať s informáciami. Najdôležitejšie je zachovať si kritické myslenie. Je to mocný nástroj, ktorý nám môže pomôcť učiť sa rýchlejšie, analyzovať informácie a rozvíjať kreativitu, no nesmieme jej slepo dôverovať. Mali by sme ju vnímať ako pomocníka, ktorý rozširuje naše možnosti, a nie ako autoritu, ktorá rozhoduje za nás. Overovanie zdrojov, hľadanie viacerých perspektív a vlastné uvažovanie sú kľúčové, aby sme z AI vyťažili maximum bez toho, aby nás ovládla.“
Malačania v Šali nestačili
Futbalisti FC Žolík Malacky prehrali v zápase 28. kola III. ligy Západ na ihrisku Dusla Šaľa 0:2.…
Oceňovanie najlepších športovcov mesta za rok 2024
Aj toho roku mesto Malacky vyhlasovalo najlepších športovcov za ich výkony, dosiahnuté počas…