7. 7. 2014
Niektoré vlaky do Bratislavy končia v Devínskej

Verejnosť cestujúca vlakom už sčasti rezignovala na skutočnosť, že nemôže očakávať čistotu a poriadok na staniciach, osobitne na tej malackej, že roky sú tam zamknuté toalety a ak sa na ne niekto po zložitom hľadaní aj dostane, zistí, že tam nie je ani rolka toaletného papiera. Najnovšie sa malackým seniorom so zrakovým postihnutím stalo, že na akciu v sobotu v Bratislave ich vlak priviezol len do Devínskej Novej Vsi, kde museli neočakávane  vystúpiť…

Železnice neinformujú dostatočne
Vysvetlenie k ich otázke sme žiadali od Železníc Slovenskej republiky. Ľubomír Mitas z Odboru komunikácie ŽSR nás však namiesto odpovede odkázal na webstránku www.zsr.sk. Napriek tomu, že informácie sme našli, nepokladáme oficiálnu odpoveď voči verejnosti za dostačujúcu, rovnako ako častú argumentáciu, že cestujúci majú pozorne čítať oznamy na železničných staniciach a o výluke by sa všetko dozvedeli. Ľudia sa totiž denne stretávajú s prekvapením a zlosťou náhodných cestujúcich, ktorých meškanie pri ceste z Malaciek do Bratislavy popoludní riadne rozčúli, pretože potrebujú stihnúť rýchliky odchádzajúce z hlavnej stanice. Nárazníkom prílivov nespokojnosti sa stávajú vlakvedúci a sprievodcovia, ktorí za situáciu naozaj nemôžu.

Čo sa dozviete z internetu
Ako to je teda naozaj  s výlukou, ktorá znepríjemňuje cestujúcim život počas celého polroka? Železnice Slovenskej republiky oznamujú, že z dôvodu nevyhovujúceho technického stavu železničnej infraštruktúry medzi stanicami Bratislava hl. st. a Bratislava – Lamač sa bude konať výluka v období od 12. mája 2014 do 8. novembra 2014. Výluka bude mať za následok obmedzenie jázd vlakov osobnej dopravy. e aj o tom, že výluka sa týka dvoch tratí, a síce Bratislava hlavná stanica – Devínska Nová Ves – Kúty (trať č. 110) a Bratislava hlavná stanica –  Devínska Nová Ves (trať č. 110) – Marchegg – Wien Hbf. Dôvodom výluky je, že správca železničnej infraštruktúry Železnice SR realizuje rekonštrukciu železničnej trate medzi bratislavskou hlavnou stanicou a Lamačom (oprava tunela a mostu). Obmedzená doprava len po jednej koľaji, pričom práce prebiehajú na úseku Lamač – Bratislava, hlavná stanica. Úsekom prechádza v čase mimo výluky denne 92 vlakov z viacerých vnútroštátnych a medzinárodných trás vlakov (cez víkend vyše 80). Skúsenosť zdravotne postihnutých dôchodcov potvrdzuje informácia, že „výluka spôsobí skrátenie (odrieknutie časti trasy vlaku) v krátkom úseku spolu pri 11 vlakoch denne (9 cez víkendy) a očakávané meškania ostaných vlakov môžu dosiahnuť 5 až 15 minút“.

K obmedzeniam konkrétne
Osobitne si treba dať pozor pri nasledujúcich spojoch vedúcich do Bratislavy zo Záhoria:
* Os 2013 z Kútov 7.18 h cez Malacky 7.44 h do BA hl. st. 8.22 h (64 km)
… vlak má skrátenú trasu, končí už v stanici Devínska N. Ves 8.05 h
… odrieknutý v časti trasy na trase Devínska N. Ves 8.06 h – BA Lamač 8.13 h – BA Železná Studienka 8.16 h – BA hl. st. 8.22 h (13 km)
… za zrušenú trasu možno využiť alternatívne medzinárodný regionálny expres z Viedne REX 2508 (len v pracovné dni), ktorý zastavuje ako Os 2013 na všetkých zastávkach/staniciach Wien Hfb. 7.25 h – Marchegg 8.07 h – Devínska N. Ves 8.15 h – BA Lamač –  BA Železná stud. – BA hl. st. 8.27 h (66 km)  

*Os 2027 z Kútov 14.38 h cez Malacky 15.03 h do BA hl. st. 15.42 h
… vlak môže prísť do cieľovej stanice zmeškaný 15 minút

*Os 2031 z Kútov 16.38 h cez Malacky 17.03 h do BA hl. st. 17.42 h
…vlak môže prísť do cieľovej stanice zmeškaný 15 minút 

Staničný rozhlas by určite pomohol
Za cestujúcu verejnosť však musíme pripomenúť, že každý, kto sa vydáva na cestu, určite nečíta pravidelne pred cestovaním webstránku, ba je veľa takých, ktorí internet vôbec nepoužívajú. Nie je samozrejmé očakávať pri cestovaní problémy, práve naopak, každý ráta s tým, že platný cestovný poriadok sa aj dodržiava. Preto by nebolo od veci výluku a obmedzenia z nej vyplývajúce hlásiť na staniciach rozhlasom po celý čas trvania výluky, a to vždy pred odchodom konkrétneho vlaku. Každý by sa už pred cestou dozvedel, že vlak príde s predpokladaným meškaním, prípadne že trasa vlaku je skrátená a do cieľovej stanice Bratislava vôbec nemusí doraziť. Nie je to azda služba, ktorú by cestujúci v cene cestovného lístka mal mať preplatenú? Otázkou zostáva aj cena lístka. Zostáva rovnaká, aj keď trasa je skrátená? Vzhľadom na dnešnú dobu asi áno – lenže k tomu sa železnice oficiálne nevyjadrujú.

– Tatiana Búbelová –

Ďalšie
Cestovný ruch
22. 5. 2024
TIK je na novom mieste

Turisticko – informačná kancelária mesta už sídli na novej adrese: v pavilóne na Námestí u…

Zobraziť celý článok
Šport
22. 5. 2024
Futbalisti zobrali bod lídrovi

A-tím Žolíka získal zvýjazdu do Zvolena sympatický bod, keď proti priebežnému lídrovi tabuľky…

Zobraziť celý článok