Horský cyklista Marek Trnka: Nevšímam si, keď som celý mokrý a od blata
2. 2. 2021
Horský cyklista Marek Trnka: Nevšímam si, keď som celý mokrý a od blata
Šport
Juniorský majster Slovenska v cyklokrose Marek Trnka, ktorý sa primárne venuje horskej cyklistike, je okrem úspešného športovca aj študentom malackého cirkevného gymnázia. V našom rozhovore hovorí o svojich plánoch v tomto roku i skúsenostiach z doterajšieho cyklistického života.
Ako dlho sa súťažne venujete horskej cyklistike či cyklokrosu?
Moja prvá súťažná sezóna bola v roku 2015, keď som začal chodiť na Detskú tour Petra Sagana, čo boli preteky po celom Slovensku. Od roku 2016 som začal jazdiť Slovenský pohár aj majstrovstvá Slovenska.
S cyklistikou ste však mali skúsenosti už predtým…
Áno, zúčastňoval som sa na lokálnych pretekoch. Vyhral som okresné preteky v Malackách v roku 2008, potom som začal bicyklovať viac.
Skúšali ste niekedy opustiť terén a prejsť na cestnú cyklistiku?
Samozrejme, dokonca mám cestný bicykel, na ktorom trénujem. Je to veľmi dôležité najmä na jar, keď je potrebné najazdiť kilometre. Raz za čas, väčšinou na jar, sa zúčastňujem na cestných pretekoch, konkrétne na Slovenskom pohári so štartom v Perneku. Minulý rok som tam skončil druhý medzi mužmi.
Okrem cyklokrosu sa venujete aj horskej cyklistike. Ktorá z týchto disciplín je vám ako jazdcovi bližšia?
Určite horská cyklistika, pretože je to moja hlavná disciplína, ktorej sa venujem od začiatku. Cyklokros jazdím skôr doplnkovo na jeseň, keď sa už horské preteky nekonajú.
Ako vyzerá tréning cyklokrosového pretekára?
Veľmi závisí od ročného obdobia. Na jar a cez zimu jazdím po cestách, pretože terén je blatistý, podmienky v lese tiež nie sú dobré. Neskôr, čím je sezóna bližšie, tým viac to kombinujem s horským bicyklom. Klasický tréning obsahuje na začiatku rozjazdenie, potom intervaly, napríklad minútu jazdím v plnom tempe, potom oddych, potom opäť plné tempo. Toto opakujem niekoľkokrát.
Darí sa vám efektívne trénovať aj počas aktuálnej pandemickej situácie?
Áno. Tréner mi cez mobilnú aplikáciu posiela pokyny k tréningu – ako dlho mám trénovať či dĺžku intervalov. Potom si to spárujem s cyklopočítačom, ten mu odošle výsledky, teda koľko som prešiel kilometrov, za aký čas, informácie o srdcovom tepe a podobne. Tréner si to pozrie, vyhodnotí, a podľa toho mi upravuje plán na ďalšie týždne. Trénujem aspoň takto na diaľku.
Ktoré miesta v Malackách a okolí sú pre vás ideálne pre prípravu na preteky?
Využívam cesty okolo Malaciek do dedín po Záhorí, do Karpát chodím na Biely kríž. Horskú cyklistiku trénujem trochu ďalej od Malaciek, v Lozorne alebo potom až do Karpát v okolí Bratislavy.
Koronavírus poznačil aj vaše víťazné preteky v Topoľčiankach, kde ste získali titul majstra Slovenska v cyklokrose. Ako sa jazdcovi súťaží, keď popri trati nestoja žiadni diváci?
Nás to príliš neovplyvnilo. Je to síce smutné, ale na cyklistické preteky ani za normálnych okolností nechodí veľa ľudí, vždy sú okolo trate prevažne iba rodičia a tréneri.
V disciplíne Cross Country Slovensko na olympiáde v Riu 2016 reprezentoval Peter Sagan. Čo je potrebné splniť na to, aby si ho napodobnil a stal sa olympionikom?
Je potrebné byť najlepším jazdcom na Slovensku, pričom každý štát si počet miest na olympiáde musí vyjazdiť. Na to treba zbierať UCI body, tie sa dajú získať na vrcholových pretekoch po celom svete, ktoré sú organizované federáciou UCI. Uvidíme, ako sa bude ďalej moja kariéra vyvíjať. Určite by som sa rád na takýchto pretekoch zúčastňoval a reprezentoval. Ak by mi to dovolila výkonnosť, bolo by to super.
Cyklistika je jedným zo športov, ktorý sa robí za každého počasia. Je pre cyklistu príjemnejšie teplé leto či skôr chlad? Vnímate vôbec počasie v zápale pretekov?
Ideálna je teplota okolo 15 stupňov, vtedy nie je ani teplo ani zima. Za seba môžem povedať, že extrémne teplo je horšie, než keď je zima a prší. Pri maximálnom zaťažení je pre telo náročnejšie zvládať vysoké teploty, dážď a chlad mi prekáža len chvíľu na začiatku pretekov. Potom si počasie prestanem všímať, už to je jedno, lebo som aj tak celý mokrý a od blata.
Cestná cyklistika je aj na Slovensku profesionálnym športom. Je možné živiť sa ako profesionálny pretekár cyklokrosu či horskej cyklistiky v slovenských podmienkach?
Na Slovensku zatiaľ nemáme žiadny profesionálny tím, ktorý by sa venoval len horskej cyklistike či cyklokrosu. Existuje jeden profesionálny tím na cestnú cyklistiku, tam by sa to dalo maximálne kombinovať – robiť cestnú cyklistiku a popri nej aj hory či cyklokros.
Koľko stojí pretekára celá sezóna?
Ťažko povedať. Náklady väčšinou prepláca tím, ja aktuálne jazdím za Kaktus Bike Team Bratislava. Veľmi záleží od toho, koľko pretekov sa jazdí, či je potrebné meniť bicykel, opravovať ho a podobne. Momentálne mám dva bicykle, ktoré používam na súťaže i tréningy. Sezóna však rozhodne nestojí málo.
Ktoré preteky na vás čakajú v tomto roku?
Určite to budú všetky slovenské poháre a majstrovstvá Slovenska v horskej cyklistike, na jeseň sa budem venovať cyklokrosu. Rád by som sa dostal na majstrovstvá Európy a majstrovstvá sveta.
Na prevádzkovanie webu a analýzu návštevnosti používame súbory cookies.
Nastavenie cookies
Cookies sú malé súbory, do ktorých webové stránky môžu ukladať informácie o vašej aktivite a preferenciách. Používajú sa napríklad k tomu, aby si webový prehliadač zapamätoval Vaše prihlásenie alebo aby sa uložila Vaša voľba v tomto okne.
Vyberte úroveň cookies, ktorú chcete povoliť
Technické cookies
Technické súbory cookie sú pre prevádzku nevyhnutné a pomáhajú urobiť webové stránky uplatniteľnými tým, že umožňujú základné funkcie, ako je navigácia na stránke a prístup k zabezpečeným oblastiam webovej stránky. Bez týchto súborov cookie nemôže web správne fungovať.
Analytické cookies
Analytické cookies pomáhajú prevádzkovateľovi stránok pochopiť, ako návštevníci stránok stránku používajú, aby mohol stránky optimalizovať a ponúknuť im lepšiu skúsenosť. Všetky dáta sa zbierajú anonymne a nie je možné ich spojiť s konkrétnou osobou.