30. 4. 2025
Holokaust a umelá inteligencia. Moderná výučba dejepisu

Dejepis nemusí byť len o faktoch, menách, názvoch a dátumoch. Ak sa k nim pridajú moderné technológie, konkrétne umelá inteligencia, aj história môže dostať „šmrnc“ a nielenže zaujať, ale doslova nadchnúť mladých ľudí. Presvedčili sme sa o tom na otvorenej hodine dejepisu v ZŠ Záhorácka. Mimochodom, mobily a tablety boli povinné.

Deviataci zo Záhoráckej zažili výnimočnú a zároveň mimoriadne emotívnu vyučovaciu dvojhodinovku dejepisu na tému holokaust. Pripravila ju pedagogička Viera Mária Adamovičová tak, že prepojila históriu s možnosťami umelej inteligencie. „Historické fakty a moderné technológie nie sú v protiklade, naopak, ich kombinácia otvára nové možnosti pre efektívne a zmysluplné vzdelávanie. Využitie umelej inteligencie, rozšírenej reality či interaktívnych simulácií umožňuje žiakom nielen lepšie pochopiť historické udalosti, aktívne pracovať s primárnymi prameňmi a kriticky ich analyzovať.“

Súčasťou hodiny bola prezentácia o holokauste, jeho príčinách a následkoch, aj o jeho pozitívnych i negatívnych osobnostiach (Oskar Schindler, Nicholas Winton, Adolf Hitler, Josef Mengele a iní). „Interaktívne prvky s pomocou AI umožnili žiakom nielen pasívne prijímať informácie, ale aj aktívne sa zapájať – analyzovať historické dokumenty, skúmať svedectvá preživších a diskutovať o etických a spoločenských dôsledkoch holokaustu. Týmto spôsobom som chcela podporiť faktografické znalosti, ale aj emocionálnu inteligenciu a schopnosť reflektovať minulosť v kontexte súčasných udalostí,“ hovorí autorka prezentácie V. Adamovičová:

Žiaci riešili kvízové úlohy cez vzdelávaciu platformu Kahoot. Rýchlosť a presnosť ich odpovedí boli okamžite vyhodnocované na interaktívnej tabuli. Najzaujímavejšou časťou hodiny bola možnosť klásť otázky preživším holokaustu či vojnovým zločincom prostredníctvom QR kódov. „Téma v žiakoch zarezonovala a inšpirovala ich k ďalšiemu skúmaniu aj mimo vyučovania. Viacerí si doma vyhľadávali ďalšie zdroje, skúmali osobné príbehy preživších, či sledovali odporúčané dokumenty.“

Veľa sa dnes hovorí o kurikulárnej reforme školstva SR, v rámci ktorej sa kladie dôraz na prepojenie obsahového učiva s digitálnymi kompetenciami. „Preto je dôležité integrovať moderné technológie do výučby dejepisu tak, aby podporovali nielen faktografické znalosti, ale aj historické myslenie. Dôležité je však používať technológie premyslene – ako nástroje na podporu porozumenia, nie ako náhradu historického výskumu či kritického myslenia. Keď sú moderné technológie integrované zodpovedne a v súlade s didaktickými cieľmi, stávajú sa silným prostriedkom na prehlbovanie historického poznania a budovanie historickej gramotnosti u žiakov.“

Viera Adamovičová pri výučbe využíva skúsenosti, ktoré získala vďaka Ministerstvu školstva SR a Ministerstvu školstva Bavorska na odbornom vzdelávacom programe na Peter Henlein Realschule v Norimbergu. Okrem toho absolvovala prednášky na univerzite v Regensburgu o inovatívnych metódach vo vzdelávaní a využití moderných technológií vo výučbe dejepisu.

Text: Ľ. Pilzová, foto: S. Osuský

Viera Mária Adamovičová: Nebojte sa umelej inteligencie!

„Ak ju budeme používať rozumne, môže nás posunúť ďalej v skúmaní, pomôcť nám objavovať nové súvislosti a efektívnejšie pracovať s informáciami. Najdôležitejšie je zachovať si kritické myslenie. Je to mocný nástroj, ktorý nám môže pomôcť učiť sa rýchlejšie, analyzovať informácie a rozvíjať kreativitu, no nesmieme jej slepo dôverovať. Mali by sme ju vnímať ako pomocníka, ktorý rozširuje naše možnosti, a nie ako autoritu, ktorá rozhoduje za nás. Overovanie zdrojov, hľadanie viacerých perspektív a vlastné uvažovanie sú kľúčové, aby sme z AI vyťažili maximum bez toho, aby nás ovládla.“

Ďalšie
Práca
11. 11. 2025
Mesto Malacky prijme samostatného odborného referenta školského úradu

Mesto Malacky informuje o voľnom pracovnom mieste na Mestskom úrade Malacky. Názov pracovnej…

Zobraziť celý článok
Šport
11. 11. 2025
Záhoráci bojovali na východe, no bez bodov

Hádzanári HC Záhoráci nepridali ďalšie body do zbierky v tabuľke hádzanárskej Niké extraligy ani…

Zobraziť celý článok