10. 11. 2025
Pomalšie ďalej zájdeš (ale bežať môžeš...)

6 km/h je už slušná rýchlosť pešej chôdze. Skúste však 6 km/h ísť bicyklom. To už musíte mať čo-to nabicyklované, aby ste vedeli bez vrávorania jazdiť tak pomaly. Podobné je to na kolobežke či elektrokolobežke. Azda jediný z dopravných prostriedkov, pre ktorý je táto rýchlosť prakticky nedosiahnuteľná, sú lyže. Ale aj to len v strede leta.

            6 kilometrov za hodinu ako rýchlosť chôdze, to je čerstvá novinka v zákone 8/2009 o cestnej premávke (tzv. cestnom zákone) po návrhu poslanca NR SR Ľubomíra Vážneho (Smer – SD). I keď je na internete vtipov na túto tému neúrekom, zákonná úprava rýchlosti chôdze nie je namierená ani proti chodcom, ani proti bežcom. Ak sa teda rozhodnete bežať za zdravím či za autobusom, nemusíte sa báť, že z priľahlých kríkov vyskočí policajt s radarom a pokutovým bločkom.

Páka na bicykle a kolobežky

            Zákon určuje rýchlosť chôdze nie na limitovanie maximálnej rýchlosti chodcov, ale preto, lebo doteraz rýchlosť chôdze špecifikovaná nebola. Pritom na rýchlosť chôdze sa zákon odvoláva pri využívaní prakticky všetkého športového náčinia a kolesových dopravných prostriedkov, ktoré nie sú považované za motorové a používajú sa na chodníkoch pre chodcov. V praxi to znamenalo, že policajti nemali nástroj na to, aby mohli z chodníkov vyhnať kolobežkárov a prípadne aj cyklistov, ktorí vysokou rýchlosťou ohrozovali chodcov.

            Absencia konkrétneho údaju o rýchlosti chôdze zároveň spôsobovala problémy pri dokazovaní viny v prípade kolízií medzi chodcami a kolobežkármi/cyklistami, ak existovalo podozrenie, že za nehodu a poškodenie zdravia mohla práve neprimeraná rýchlosť kolobežkára/cyklistu na chodníku.

            I keď zdravotné následky kolízií nie sú veľmi časté, nespokojnosť s neriešením problému narastá. Chodci sa dlhodobo sťažujú na vysokú rýchlosť kolobežkárov aj cyklistov. Polícia oficiálne rieši naozaj veľmi málo incidentov na chodníkoch, ale  predkladateľ zákona tvrdí, že nenahlásených kolízií je násobne viac, nehovoriac o nepríjemných situáciách, v ktorých sa účastníci len tak-tak vyhli zrážke. 

Pozitíva aj negatíva

            Vymedzenie rýchlosti chôdze (nie maximálnej rýchlosti chôdze) tak môže reálne pomôcť polícii dohliadať na bezpečnosť na chodníkoch. Negatív, na ktoré upozorňuje odborná i laická verejnosť je však prinajmenšom rovnako veľa ako pozitív (ak nie viac). Novela totiž obmedzuje aj pohyb detí na bicykloch či jazdu cyklistov na zdieľaných chodníkoch vymedzených značkou. Ak by sa teda od 1. januára 2026 (keď zmeny vstúpia do platnosti), rozhodli všetci dodržiavať tento predpis, deti do 10 rokov na bicykloch v sprievode rodičov by sa nemohli bicyklovať po chodníkoch, ale museli by ísť po vozovke.

            O trochu lepším riešením by mohol byť zákaz elektrických kolobežiek na chodníkoch. Takúto úpravu plánovalo ministerstvo vnútra, no vládny poslanecký návrh prišiel skôr. Je teda otázne, či pri určenej rýchlosti chôdze 6 km/h naozaj zostaneme a či k tomu ešte nepribudne aj úplný zákaz elektrokolobežiek na chodníkoch.

-jh-/foto: archív

Ďalšie
Šport
Voľný čas
10. 11. 2025
Bojanovský v Lige majstrov

Odchovanec malackého basketbalu Boris Bojanovský hrá so svojím tímom Patrioti Levice Ligu majstrov…

Zobraziť celý článok
Práca
Oznamy
10. 11. 2025
Materská škola hľadá pomocnú silu do kuchyne

Materská škola Malacky hľadá zamestnanca na pracovnú pozíciu snázvom: pomocná sila do kuchyne. …

Zobraziť celý článok