Národná bločková lotéria láme rekordy. Ľudia mohli začať registrovať svoje bločky od 16. 9., avšak môžu registrovať doklady za nákupy vykonané už od 1. 9. 2013. Po dvoch dňoch počet zaregistrovaných bločkov prekročil milión! Bločkový ošiaľ však zároveň odhaľuje nepoctivých obchodníkov. Ako majú postupovať zákazníci, ktorí pri registrácii zistili, že bloček nemožno zaregistrovať, lebo neobsahuje povinné náležitosti? Na naše otázky odpovedala hovorkyňa Finančnej správy SR Patrícia Macíková.
Bločková lotéria vraj po prvom dni fungovania priniesla zvýšené množstvo podnetov, ktoré občania nahlásili na emailovej adrese pokladnica@financnasprava.sk.“ Za jeden deň sme prijali 33 podnetov, čo je viac ako za celý predchádzajúci mesiac,“ uviedla P. Macíková. Prevládali bločky, ktoré sa nedali zaregistrovať. „Pri ich dôslednejšej kontrole zistili, že neobsahujú znak MF či číslo bločku. V šiestich prípadoch občania nahlásili prevádzku, ktorá im nevydala žiadny blok,“ vysvetlila hovorkyňa a dodala, že prijaté podnety sa spracovávajú a príslušné prevádzky čaká kontrola.
V Malackách sme sa však stretli aj s iným typom „chybného“ bločku, ktorý sa nedá zaregistrovať. Príčinou je, že DKP (daňový kód pokladnice) nemá zodpovedajúci počet miest. Na túto konkrétnu otázku sme však odpoveď nedostali, preto naša rada znie: Ak sa stretnete s iným ako 16- alebo 17-miestnym DKP, systém vám bloček nezaregistruje a vy dostávate signál o tom, že bloček je pravdepodobne nekorektný – a predajca prinajmenšom podozrivý.
V takomto prípade postupujte rovnako, ako radí Finančná správa v ostatných prípadoch odhalenia nepoctivých obchodníkov:
„Pri všetkých podnetoch, ktoré od občanov dostávame, zostávajú ohlasovatelia v anonymite,“ ubezpečila verejnosť hovorkyňa P. Macíková.
Podľa zákona o elektronických registračných pokladniach má pokladničný blok obsahovať DKP (daňový kód pokladnice), číslo pokladničného bločka a logo MF.
Tatiana Búbelová