Článok z Malacky.sk Spustili sme elektronizáciu (11.07.2016)

Obyvatelia Malaciek už môžu využívať služby samosprávy v elektronickej forme. Mesto sfunkčnilo projekt Elektronizácia samospráv. V praxi to znamená, že napr. priznania k daniam, oznámenia, žiadosti či podnety budú občania podávať priamo zo svojho počítača bez povinnosti prísť osobne na mestský úrad.

Samozrejme, aj naďalej zostane možnosť podávať podnety osobne v Klientskom centre MsÚ. Elektronické a osobné podania budú rovnocenné – to znamená, že občan, resp. podnikateľ si môže vybrať, akú formu komunikácie s mestským úradom zvolí.
Na internetovej stránke mesta www.malacky.sk sa po kliknutí na odkaz „Elektronizácia samosprávy“ otvorí katalóg elektronických služieb. Pre občanov a podnikateľov sú dostupné elektronické formuláre na služby samosprávy, ktoré sa dajú elektronicky podpísať a poslať na vybavenie. Podmienkou pre elektronickú komunikáciu je eIDkarta, teda tzv. elektronický občiansky preukaz s čipom, v ktorom je uložený tzv. zaručený elektronický podpis. Ten je rovnocenný s písomnou podobou vlastnoručného podpisu.
Zákonnú povinnosť zaviesť elektronické služby ukladá orgánom verejnej moci, teda aj samosprávam, zákon č. 305/2013 Z. z. o e-Governmente. Podľa tohto predpisu najneskôr 1. novembra 2016 musia všetky orgány verejnej moci prijímať elektronické podania,  vytvárať elektronické rozhodnutia a elektronickým spôsobom ich aj doručovať. Malacky si teda svoju povinnosť splnili omnoho skôr.
Projekt je spolufinancovaný Európskou úniou z prostriedkov Európskeho fondu regionálneho rozvoja prostredníctvom Operačného programu Bratislavský kraj.

Ako si zaobstarať elektronický občiansky preukaz

Na plnohodnotné využívanie elektronických služieb mesta je potrebné vlastniť elektronický občiansky preukaz s čipom (eID).

O jeho vydanie možno požiadať na Okresnom riaditeľstve Policajného zboru SR v Malackách (ORPZ) na Zámockej 5. Ak máte stále platný občiansky preukaz bez elektronického čipu, za vydanie eID zaplatíte 4,50 €.  Poplatok uhradíte priamo na prízemí budovy prostredníctvom terminálu. O eID možno požiadať aj 180 dní pred ukončením platnosti starého preukazu; v takom prípade ho dostanete bezplatne.
 
Nezabudnite zároveň požiadať o aktiváciu eID a vydanie zaručeného elektronického podpisu (ZEP), ktorý pri elektronickej komunikácii plnohodnotne nahrádza váš vlastnoručný podpis.

Pri podaní žiadosti musíte uviesť  6-miestny BOK kód, ktorý slúži ako heslo k vášmu novému občianskemu preukazu a pri preberaní eID PIN kód k elektronickému podpisu a záložný PUK kód. K novému eID s aktivovaným ZEP dostanete zadarmo čítačku elektronických kariet, vďaka ktorej po pripojení k počítaču môžete začať plnohodnotne využívať možnosti eID.

eID využijete nielen pri komunikácii s mestom Malacky, ale vďaka elektronickej komunikácii s ďalšími inštitúciami môžete dokonca ušetriť na správnych poplatkoch. So zaručeným elektronickým podpisom vás napríklad súdne poplatky za zápis do obchodného registra vyjdú o polovicu lacnejšie: namiesto 331,50 € zaplatíte 165,75 €. Cez počítač si tiež môžete napríklad rezervovať termín na dopravnom inšpektoráte.

Stránkové dni a hodiny Okresného riaditeľstva Policajného zboru SR – Zámocká 5, Malacky
PONDELOK    8:00 – 15:00
UTOROK   8:00 – 15:00
STREDA   8:00 – 17:00
ŠTVRTOK 8:00 – 15:00
PIATOK   8:00 – 14:00


Telefonický kontakt - príjem žiadostí: 096151 3436, 096151 3415, 096151 3425
Telefonický kontakt - výdaj dokladov: 096151 3435

Otázky a odpovede

Čo znamená v praxi výraz elektronická samospráva mesta Malacky?
Obyvatelia mesta či podnikatelia budú môcť veľa žiadostí podávať elektronicky, t. j. bez nutnosti prísť osobne na mestský úrad. V praxi to znamená, že napríklad priznania k daniam, oznámenia, žiadosti či podnety budú občania podávať priamo zo svojho počítača.

Ak teda chcem využiť niektorú z elektronických služieb mesta, čo všetko na to potrebujem?
Na plnohodnotné využívanie elektronických služieb je potrebné si vybaviť eID kartu, čo je vlastne občiansky preukaz s čipom. Vydáva ich oddelenie dokladov okresného riaditeľstva Policajného zboru. Spolu s eIDkartou nezabudnite požiadať o bezplatné vydanie bezpečnostného osobného kódu, PIN kódu a certifikátov na vytvorenie zaručeného elektronického podpisu (ten je rovnocenný s písomnou podobou vlastnoručného podpisu). K tomu všetkému dostanete elektronickú čítačku kariet, ktorú si spolu so softvérom nainštalujete do vášho počítača (vyzerá a funguje podobne ako napríklad čítačka pamäťovej karty z fotoaparátu).

Konkrétny príklad: chcem podať priznanie k dani za psa a zaplatiť ju. 
Po zvládnutí všetkých potrebných prvotných úkonov s inštaláciou môžeme začať využívať elektronické služby samosprávy Malaciek. Na stránke www.malacky.sk klikneme na odkaz „Elektronická samospráva“ a zo zoznamu si vyberieme konkrétnu službu, v tomto prípade daň za psa. Vďaka eID karte pripojenej pomocou čítačky do počítača systém natiahne do formulára vaše údaje ako meno, adresu atď. Systém formulár odošle a občan dostane potvrdenie z elektronickej podateľne o podaní priznania k dani za psa. Daň zaplatí po rozhodnutí o výške dane.
Čo v takom prípade, ak niekto nemá elektronický občiansky preukaz, prípadne čítačku, alebo jednoducho mu viac vyhovuje osobný kontakt...?
Aj naďalej zostáva možnosť podávať podnety osobne v Klientskom centre MsÚ. Elektronické a osobné podania sú rovnocenné, a teda občan, resp. podnikateľ si môže vybrať, akú formu komunikácie s mestským úradom zvolí.

Zoznam elektronických služieb samosprávy mesta Malacky

FINANCIE
•     Podávanie priznania k dani z nehnuteľností, dani za psa, k dani za predajné automaty a k dani za nevýherné hracie prístroje
•    Ohlasovanie vzniku, zániku alebo zmeny poplatkovej povinnosti za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
•    Oznamovanie o vzniku, zániku alebo zmene daňovej povinnosti k dani za ubytovanie
•    Oznamovanie o vzniku, zániku alebo zmene daňovej povinnosti k dani za užívanie verejného priestranstva
•    Platenie miestnych daní
•    Platenie miestneho poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
•    Informovanie o dani z nehnuteľností
•    Informovanie o dani za psa
•    Informovanie o miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady
•    Informovanie o dani za užívanie verejného priestranstva
•    Poskytovanie nenávratných dotácií
•    Potvrdzovanie výšky záväzkov voči obci

PODNETY A SŤAŽNOSTI
•    Vybavovanie sťažností a podnetov
 
CESTNÁ DOPRAVA
•    Ohlasovanie porúch verejného osvetlenia a cestnej svetelnej signalizácie
•    Informovanie o uzávierke miestnych komunikácií
•    Informovanie o mestskej autobusovej doprave
 
ÚZEMNÝ ROZVOJ
•    Určovanie, zmena alebo zrušenie súpisného a orientačného čísla
•    Informovanie o územnom pláne
 
VŠEOBECNÁ VNÚTORNÁ SPRÁVA
•    Zverejňovanie aktualít a informačný servis
•    Povoľovanie prístupu k archívnym dokumentom a registratúrnym záznamom
•    Pripomienkovanie návrhu rozpočtu obce
•    Pripomienkovanie návrhov nariadení
•    Poskytovanie informácií podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám
•    Informovanie o činnosti mesta
•    Diskusné fórum mesta
•    Elektronická úradná tabuľa
•    Zverejnenie v mestských médiách
•    Pripomienkovanie návrhu záverečného účtu obce

KULTÚRA, ŠPORT, CESTOVNÝ RUCH
•    Oznamovanie o konaní verejných telovýchovných, športových a turistických podujatí
•    Informovanie o pamätihodnostiach mesta
•    Informovanie o cestovnom ruchu
•    Oznamovanie o konaní verejného kultúrneho podujatia
 
MAJETOK, BYTOVÁ POLITIKA
•    Prenájom nebytových priestorov obce
•    Prenájom bytových priestorov obce
•    Prenájom ostatného nehnuteľného majetku obce
•    Predaj ostatného nehnuteľného majetku obce
 
PREVÁDZKY
•    Povoľovanie ambulantného predaja
•    Oznamovanie otváracích hodín prevádzkarne alebo ich zmeny
 
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE
•    Vydávanie rybárskeho lístku
•    Oznamovanie malého zdroja znečisťovania ovzdušia
 
BEZPEČNOSŤ A VEREJNÝ PORIADOK
•    Informovanie o útulkoch a karanténach pre zvieratá
•    Informovanie o mestskej polícii
•    Oznamovanie strát a nálezov
 
ŠKOLSTVO A ŠKOLSKÉ ZARIADENIA
•    Informovanie o základných umeleckých školách
•    Informovanie o školských obvodoch
•    Informovanie o materských školách v obci
•    Informovanie o základných školách v obci
•    Informovanie o jazykových školách v obci
•    Informovanie o centrách voľného času


Napísali sme:
 
19. 3. 2013
Mesto získalo dotáciu na elektronizáciu

9. 12. 2013
Elektronizácia služieb mesta sa začala

30. 7. 2014
Elektronizácia služieb mesta pokračuje úspešne

25. 8. 2015
Mesto elektronizuje svoje služby

4. 9. 2015
Ktoré služby sa budú dať vybaviť elektronicky?

28. 10. 2015
Elektronizácia samosprávy: dane, žiadosti a podnety pohodlne z domu (rozhovor s projektovým manažérom)


Pridal: webmaster
URL: http://www.malacky.sk/index.php?page=clanok_cely&id=6650