Na jeseň tohto roka budú komunálne voľby. Skončí sa nimi volebné obdobie primátora a poslancov mestského zastupiteľstva, ktoré sa začalo v decembri 2014. V tomto vydaní Malackého hlasu končíme seriál odpočtov poslancov. Dnes sa venujeme volebnému obvodu číslo 6, ktorý v mestskom zastupiteľstve reprezentujú Richard Hájek, Jozef Ondrejka a Milan Ondrovič.
Ing. Richard HÁJEK
nezávislý poslanec
lesný inžinier
Vojenské lesy a majetky SR
Ako sa z Vášho pohľadu mesto stará o zeleň?
Myslím, že v posledných rokoch urobilo mesto v oblasti starostlivosti o zeleň výrazný pokrok. V meste máme viacero parčíkov vrátane veľkého Zámockého parku, ktoré sa začali postupne obnovovať vysádzaním nových stromov. Výsadba novej zelene sprevádza aj väčšinu rekonštrukcií ulíc a vnútroblokov. V lete sme si už zvykli na pravidelné polievanie trávnatých plôch, zelene pri pamätníkoch, ako aj mladých stromčekov. Ľudia si určite všimli aj také malé detaily, ako sú nové kvetináče s kvetmi na stĺpoch verejného osvetlenia. Mesto prišlo s iniciatívou vybudovania Lesoparku Šťuvík a v tejto iniciatíve chce pokračovať aj ďalej. Do aktivít sa zapájajú aj školy a ostatné organizácie mesta. Bolo by dobré, keby sa tento trend zachoval aj dobudúcna.
Ktoré doterajšie zmeny v svojom obvode považujete za najdôležitejšie?
Šiesty volebný obvod je špecifický svojou veľkosťou s prevažne rodinnou zástavbou s dvomi dominantami nášho mesta – Zámockým parkom a kaštieľom. A práve kaštieľ prechádza v posledných rokoch výraznými pozitívnymi zmenami. Z chátrajúceho objektu sa za podpory celého zastupiteľstva začal meniť na pôvodnú dominantu mesta s novou strechou, obnovenými komínmi, zrekonštruovanou časťou priestorov a pripravenou dokumentáciou a podaným projektom na rekonštrukciu vnútorných sál, celej fasády a odstránenie vlhkosti. Mení sa aj samotný Zámocký park so svojimi športovými areálmi. Nevyhnutnosťou už bola postupná výsadba nových drevín na miestach po odumretých starých drevinách a na plochách postihnutých veternou kalamitou. Zrekonštruovalo sa staré volejbalové a hádzanárske ihrisko, ktoré dostalo nový povrch a opravila sa aj tribúna. Obnovuje sa aj futbalový areál s tribúnou a v neposlednom rade sa pripravuje úplná rekonštrukcia detského ihriska, ktorá určite poteší rodinky s deťmi z celého mesta, ktoré tu trávia voľné chvíle. Výrazným zlepšením kvality života ľudí v našom obvode bolo vybudovanie kanalizácie a to aj na pôvodne nezaradených lokalitách na Rakárenskej a Duklianskych hrdinov. Vynovila sa škôlka na Rakárenskej a dobudovalo sa pri nej chýbajúce parkovanie. Zrekonštruovali sa niektoré chodníky a cesty. No za jeden z najdôležitejších projektov, ktorý sa v tomto volebnom období podarilo naštartovať, je príprava výstavby diaľničnej križovatky Rohožník. Ide o mimoriadne dôležitý krok vzhľadom na plánovanú rekonštrukciu cesty Rohožník – Malacky a následnému návratu obojsmernej premávky pre nákladné vozidlá, čo by malo značný negatívny vplyv nielen na ulicu Duklianskych hrdinov, ale na celý Riadok.
Ako hodnotíte činnosť MSZ a spoluprácu s vedením mesta?
Činnosť mestského zastupiteľstva a spoluprácu s vedením mesta v tomto volebnom období hodnotím pozitívne. Často sa našla pri riešení dôležitých bodov takmer úplná zhoda, alebo sa viedla konštruktívna debata, ktorej výsledkom bol konsenzus a spoločné riešenie. V tomto smere veľa práce urobili aj odborné komisie, o ktorých závery sme sa mohli pri rozhodovaní oprieť. Prispeli k tomu aj zástupcovia vedenia mesta, ktorí sa na komisiách pravidelne zúčastňovali a v mnohých prípadoch si ich závery aj osvojili. Mnohé body sme si často najskôr prešli a vysvetlili na neformálnych stretnutiach, aby sme tak predišli možným nedorozumeniam.
Budete sa znovu uchádzať o poslanecký mandát? Ak áno s akými zámermi? Akým konkrétnym projektom by ste sa chceli venovať?
Rád by som pokračoval v práci pre mesto a obvod, ktorú som začal. Pre šiesty obvod bude nasledujúce obdobie veľmi dôležité. Budeme sa musieť vysporiadať s pripravovanou výstavbou za diaľnicou a pri diaľnici za Padzelkom. V roku 2019 sa na Riadku začne aj rozsiahla výmena plynových potrubí, po ktorej by sa malo pristúpiť k obnove chodníkov a vozoviek viacerých ulíc. Je to zasa jedno z rozumných opatrení, kde sme sa s vedením mesta dohodli, že sa využijú prebiehajúce práce a za spoluúčasti investora sa opravia celé profily chodníkov alebo ciest, a nielen tenký vyrezaný pruh. Do výstavby by sa mala dostať diaľničná križovatka D2-Rohožník a z dôvodu úprav na železničnej trati sa plánujú otvoriť dva nové železničné podjazdy – pri pohostinstve Gajdár a v smere od Studienky na ulici Oslobodenia. Pokračovať by mali aj práce na kaštieli a jeho celkovej obnove, s čím bude súvisieť aj rozhodnutie, čo s budovou ďalej. Nesmieme nechať zaspať ani projekt Lesoparku Šťuvík, na ktorom každoročne Centrum voľného času Malacky v spolupráci s ďalšími organizáciami usporadúva pre deti malackých škôl Deň Zeme. Na tomto podujatí sa spolu s poslaneckým kolegom Martinom Mrázom vždy rád zúčastňujem. To je stručný výpočet projektov, ktoré by sa mali v najbližšom období v našom obvode rozbehnúť a ktorým by som sa v prípade môjho prípadného zvolenia chcel v spolupráci s mestom venovať.
Ing. Milan ONDROVIČ, PhD.
nezávislý poslanec
zástupca primátora mesta
Ako vnímate svoju úlohu zástupcu primátora mesta?
Okrem bežného zastupovania povinností primátora na rokovaniach a kultúrno-spoločenských udalostiach bolo od môjho nástupu hlavnou úlohou zriadiť a riadiť nový útvar strategického rozvoja, ktorý bude riešiť komplexne problematiku rozvoja mesta, získavanie grantov a samotné investičné akcie mesta. Podarilo sa zložiť tím skúsených mladých ľudí, ktorí sú kompetentní vypracovať variantné štúdie v oblasti organizácie dopravy, rekonštrukcie ciest a chodníkov, verejných priestorov, architektúry stavieb a urbanizmu, zabezpečiť projektovú dokumentáciu a dohliadnuť na kvalitu realizácie, a to je niečo, čo Malackám veľmi chýbalo. Útvaru sa podarilo výrazne znížiť realizačné investičné náklady, znížiť objem nadprác a zvýšiť kvalitu realizovaných diel. Útvar od jeho založenia dohliadal na investície v celkovej hodnote viac ako 6 miliónov €, získal dotácie vo výške takmer 2,5 milióna € z cudzích zdrojov a má pripravené žiadosti o granty na projekty vo výške za viac ako 4,5 milióna €. Útvar strategického rozvoja vnímam tak trochu, ako moje „tretie dieťa“, a preto ma to, čo robím, napĺňa a baví. Myslím, že zriadenie a nastavenie chodu útvaru strategického rozvoja je mojím najväčším prínosom pre mesto, ktorý sa mi podarilo z pozície zástupcu primátora zrealizovať. Primátor tak dostal do rúk veľmi efektívny nástroj na realizáciu svojich vízií.
Ktorá oblasť zo života mesta je Vám najbližšia?
Jednoznačne doprava. Tejto oblasti som sa 10 rokov venoval ako vysokoškolský pedagóg a teraz sa snažím - verím, že celkom úspešne - pretaviť svoje skúsenosti do reality v Malackách. Väčšinu zrealizovaných projektov, počnúc diaľničnou križovatkou a končiac rekonštrukciou vnútroblokov, v úrovni ideového zámeru sám kreslím, a tak projektanti dostávajú jasné zadanie na dopracovanie projektových dokumentácií.
Dopravný systém sme našli v dezolátnom stave pred kolapsom. Absencia akýchkoľvek bezbariérových riešení, cyklisti akoby ani neboli súčasťou dopravného systému, hromadná doprava v troskách, parkovanie vo vnútroblokoch v prachu a blate, inteligentné riadenie najzaťaženejšej križovatky nefunkčné, počet vozidiel stále narastajúci, dlhodobo zanedbaná údržba komunikácií. Nehovoriac o tom, že po nástupe sme nenašli ani jeden použiteľný dokument, ktorý by túto situáciu mal zlepšiť.
Po mojom nástupe sa štandardom všetkých realizovaných projektov stala bezbariérovosť. Vyprojektovalo sa približne 5 kilometrov nových cyklotrás, a ak budeme úspešní v žiadostiach o eurofondy, pôjdu čoskoro do realizácie. Za zavedenie nového systému hromadnej dopravy, zaradeného do integrovaného systému Bratislavského samosprávneho kraja, sme získali ocenenie Enviromesto v kategórii udržateľná mobilita. Zrekonštruovali a zvýšili sme počet parkovacích miest na železničnej stanici, na Juhu pri Olivete, vo vnútroblokoch na uliciach 1. mája, Partizánska, Rázusova, zvýšili sme počet parkovacích miest na uliciach Veľkomoravská, Štefánikova, Lesná, Záhorácka, Pribinova a na Novom cintoríne. Získali sme grant na vybudovanie záchytného parkoviska na Píle, ideme stavať podzemnú garáž na Mierovom námestí.
Odmietli sme pôvodný koncept regulácie parkovania, ktorého hlavným cieľom bolo spoplatnenie. My sme sa rozhodli ísť inou cestou, a to umožniť tranzitujúcim cestujúcim odstaviť vozidlo na pripravované záchytné parkovisko. Vďaka nemu už nebudú celodenne blokovať parkovanie v centre. Na výstavbu záchytného parkoviska sme získali vyše 810 tisíc eur z eurofondov. Zaviedli sme mestskú hromadnú dopravu a pripravili projekty pre cyklodopravu, pretože ich vnímame ako alternatívu k používaniu osobných vozidiel.
Po dlhoročnej nečinnosti a snívaní o obchvatoch vedených po takmer nevysporiadateľných pozemkoch s astronomickými nákladmi, ktoré nikto nechcel zaplatiť, sme pripravili alternatívny návrh na vybudovanie dvoch nových diaľničných križovatiek s priamym odklonom tranzitnej dopravy na diaľnicu. Tým sa otázka odľahčenia našich ciest od tranzitnej dopravy začala hýbať a nastal v nej historický posun. Za posledné tri roky sa nám podarilo v úzkej spolupráci s Národnou diaľničnou spoločnosťou vypracovať technickú štúdiu na križovatku D2 – Rohožník, prejsť cez posudzovanie vplyvov na životné prostredie a v súčasnosti prebieha tender na projektovú dokumentáciu pre územné konanie a stavebné povolenie. Ak to pôjde aj naďalej takto dobre, nová diaľničná križovatka by mohla byť v budúcom volebnom období uvedená do prevádzky, čím sa výrazne odbremenia ulice Duklianskych hrdinov, Jesenského a Pezinská od negatívnych vplyvov dopravy. Rovnaký proces sa nám podarilo spustiť aj na ďalšiu diaľničnú križovatku D2-Studienka.
Ak niekto sľubuje, že vyrieši dopravu za 4 roky, je to čistý populizmus. Doprava je zložitý a previazaný systém, ktorý treba riešiť komplexne, čo si vyžaduje čas aj peniaze. Iba modernizačný dlh na našich cestách je cca 17 miliónov eur.
Ktoré zmeny vo svojom volebnom obvode považujete za najdôležitejšie?
Životné prostredie často vnímame iba ako lesy, lúky či rieky – teda prírodu, ktorej máme v 6. obvode asi najviac, ale nezabúdajme, že životné prostredie ľudí v mestách je prevažne vytvárané výstavbou. Zvyšovať kvalitu životného prostredia vytváraného výstavbou je mojou prioritou, a to aj v 6. volebnom obvode.
Medzi najvýznamnejšie zmeny zaraďujem dobudovanie a modernizáciu osvetlenia . Nová technológia šetrí životné prostredie a zároveň poskytuje úplne novú kvalitu verejných priestorov a pocit bezpečia počas noci. Pripravuje sa aj osvetlenie priechodov a doplnenie chýbajúceho osvetlenia na Továrenskej a Dielenskej ulici.
Škôlkarom sa zateplila budova na Rakárenskej a vymenilo sa kúrenie, vďaka čomu sme odstránili problém prehrievania v lete a chladu v zime. Výrazne sa znížili aj prevádzkové náklady. Rodičom pribudol nový chodník ku škôlke, chodníky v areáli , parkovacie miesta pri MŠ a obyvateľom tejto lokality nová kanalizácia a kompletne zrekonštruovaná cesta.
Celkovou rekonštrukciou prešla aj Lesná ulica, ktorá môže byť vzorom aj pre ďalšie pripravované rekonštrukcie v 6. obvode. Pribudol chodník, ktorý spája Lesnú s Tichou ulicou. Dokončila sa rekonštrukcia vnútrobloku na Partizánskej ulici.
Aj do 6. obvodu sa zaviedla pravidelná mestská hromadná doprava, ktorá deti zváža do škôl. Pracujúci môžu oceniť, že je zosúladená s grafikonom železníc, čím umožňuje dostať sa do celého mesta iba s jedným prestupom . Upravil sa vstup do nemocnice, osadili sa krásne nové zastávky a tie staré sa zrenovovali.
Celá lokalita sa dopravným značením upokojila, čo veľmi pozitívne vnímajú obyvatelia dotknutých ulíc, najmä na Hlbokej (tam vznikol aj priestor pre chodcov) a na Duklianskych hrdinov (kadiaľ prechádza tranzitná nákladná doprava z Rohožníka).
Samostatnú kapitolu tvorí starostlivosť o park a kaštieľ. Zrekonštruovali sme strechu a komíny, ktorým hrozilo zrútenie. Mesto pripravilo projekt obnovy fasády, výmeny okien, sanácie vlhkosti, obnovy nádvoria a zreštaurovania reprezentačných sál spolu za takmer 2 mil. €. V týchto dňoch čakáme, či budeme úspešní so žiadosťou o grant takmer milión € z Ministerstva kultúry SR. V parku pribudlo veľmi obľúbené multifunkčné ihrisko, zrekonštruoval sa hádzanársko-volejbalovo-tenisový areál a celkovú rekonštrukciu čaká aj futbalový areál a detské ihrisko. V Zámockom parku, ale aj v celom 6. obvode pribudlo veľké množstvo novovysadených stromov, s čím by sme chceli ďalej pokračovať.
Budete sa znovu uchádzať o poslanecký mandát? Ak áno s akými zámermi? Akým konkrétnym projektom by ste sa chceli venovať?
O poslanecký mandát sa budem uchádzať znovu. Toto volebné obdobie sme sa venovali najmä modernizačným dlhom vo verejných priestoroch a v budovách patriacich mestu. Napriek tomu, že sa nedalo stihnúť všetko a často dostali iné časti mesta prednosť, myslím, že je vidieť za nami kus dobrej práce. V ďalšom volebnom období sa chcem so svojím poslaneckým kolegom Rišom Hájkom sústrediť na rekonštrukciu chodníkov na uliciach Duklianskych hrdinov a Hurbanova, parkoviska pred nemocnicou a rekonštrukciu ulíc, na ktorých sa plánuje výmena plynovodov (R. Dilonga, J. Kráľa, Hlboká, B. Nemcovej), ale aj ulíc Písniky, Rakárenská, Záhradná, Partizánska, Jesenského, Dubovského, ktoré rekonštrukciu potrebujú.
Ako som už uviedol, pripravuje sa množstvo veľkých projektov - rekonštrukcia kaštieľa a námestia, výstavba kultúrno-spoločenského centra a diaľničnej križovatky, budovanie cyklotrás a záchytného parkoviska. Všetky posunú Malacky tam, kam v celoslovenskej hierarchií mestských sídiel patria, a to medzí centrá nadregionálneho významu. Myslím, že práve v týchto projektoch môžem byť pre mesto užitočný.
RNDr. Jozef ONDREJKA
nezávislý poslanec
pedagóg
Spojená škola sv. Františka Assiského
Jozef Ondrejka nevyužil možnosť poskytnutého priestoru.
-red-