„Predstavte si, že sa bude môcť o Malackách hovoriť ako o modernom meste, kde sa podarilo zmenšiť dopravné zápchy vďaka bicyklom.“
O možnostiach cyklistov v Malackách a o projekte Malacky na kolo sme sa porozprávali s jedným z jeho iniciátorov Miroslavom Konečným. V profesionálnom živote sa venuje riadeniu inovácií a medzinárodnej spolupráci firiem, vedeckých tímov a verejných inštitúcií. Okrem toho je 15 rokov členom OZ Malacké pohľady a aktuálne sa angažuje v iniciatíve Malacky na kolo.
Prečo propagujete cyklistiku?
Hovorí sa, že kto sa raz naučí bicyklovať, už to nezabudne. Otázka ale je, koľko ľudí tieto zručnosti využíva namiesto toho, aby nechali občas auto doma. Bicykel je najefektívnejším dopravným prostriedkom z hľadiska spotreby energie – lepší ako chôdza, lepší ako MHD, niekoľkonásobne lepší ako auto. Kto jazdí na bicykli, robí niečo pre svoje zdravie, zlepšuje si kondíciu a má aj lepšiu náladu.
Ako vznikla iniciatíva Malacky na kolo?
Malacky na kolo vzniklo v lete 2015 vďaka aktivite Mária Balaščíka, ktorý navrhol prvé stretnutia a dal veci do pohybu. K zakladajúcim členom patrí aj naše OZ Malacké pohľady, kde sme už dlhšie uvažovali, čo by sa dalo spraviť pre cyklistov v meste. Pri vzniku stáli aj cyklokluby Amateur Cyclo Club Malacky, SCK Záhorák Malacky, cyklistický oddiel Strojár Malacky a tiež niekoľko aktívnych cyklistov. Spojili sme sa veľmi rýchlo.
Čo je vaším cieľom?
Naším cieľom je rozvoj cyklodopravy v Malackách. Chceme byť pracovnou skupinou, ktorá bude sama navrhovať aktivity a podporovať užitočné zámery vedenia mesta. My nie sme dopravní inžinieri ani urbanisti. Sme užívatelia, ktorí poznajú Malacky zo sedla bicykla, a práve preto vidia veci z inej perspektívy. V posledných rokoch sa pre cyklodopravu urobilo veľmi málo, preto sa nemôžeme čudovať, že sa ľudia boja jazdiť na bicykloch, alebo pustiť svoje deti na ulicu bez dozoru. Toto by sme radi zmenili.
Aké sú možnosti mestskej cyklodopravy?
Bicykel je výborný dopravný prostriedok pre stredné vzdialenosti – ak máte ísť niekam 15 minút pešo alebo 10 minút autom v zápche, tak radšej choďte 5 minút na bicykli. Samozrejme, ak sa môžete prepraviť bez strachu o svoj život a máte kam bicykel bezpečne zaparkovať. Cyklistika je teraz všade. Peter Sagan má zrejme tiež zásluhu na tom, že pohľad Slovákov na cyklistiku sa mení. Bicykel však nie je iba pre športovcov alebo mladých ľudí, ale pre všetkých – pozrite sa, koľko starších ľudí jazdí každý deň o siedmej ráno na omšu. Ide aj o ich bezpečnosť.
Prečo sú Malacky vhodné na cyklodopravu?
Práve pre svoje danosti – sme mestom ideálnej veľkosti, kde prejsť z okrajových štvrtí, ako sú Juh, Rádek, Dolný koniec alebo Padzelek do centra (železničná stanica, úrady, školy, športoviská, kostol) trvá peši okolo 20 minút. Na bicykli túto vzdialenosť prekonáte za menej ako polovicu času. Malacky sú rovinaté a mladé mesto, ako som nedávno počul, až polovica obyvateľov je do 35 rokov. Tak prečo sa ich toľko vozí z jednej ulice na druhú autami?
Ako by ste chceli presvedčiť motoristov, aby vymenili svoje auto za bicykel?
Cyklodoprava je prospešná aj pre motoristov. Čím viac ľudí bude používať bicykel, tým menej bude áut na cestách a aj autá sa tak budú pohybovať plynulejšie. Iste sú situácie, keď je auto výhodnejšie - pri preprave veľkého nákupu, troch detí alebo ak cestujete mimo mesta. Nie každý však musí všade jazdiť autom – je to o zvyku. Nepáči sa mi uvažovanie, že keď niekto ide na bicykli na úrad, asi nemá na auto. Poznám bohatých a úspešných ľudí, ktorí radi využijú bicykel, keď môžu.
Je na cestách dosť miesta pre cyklistov aj motoristov?
Určite áno, existujú príklady miest, kde tieto dva svety spolu dobre nažívajú. Ak dokážu mestá s úzkymi historickými ulicami alebo niekoľkonásobne väčšou dopravou nájsť spôsob, musí to ísť aj v Malackách. Jednou z našich priorít je, aby sa pri každej rekonštrukcii a projekte uvažovalo, ako pomôcť cyklistom. Či už cyklocestou, vyhradeným pruhom, značením alebo inak. Aby sa na nich nezabudlo, ako keď sa plánoval projekt Nádražnej ulice.
Aké aktivity robíte?
Máme za sebou úspešnú spoločnú cyklojazdu a ďalšie aktivity na jesennej Malackej Šošovici. Snažíme sa o sebe dať vedieť Malačanom a zapojiť ich. Keďže všetci túto aktivitu robíme vo voľnom čase, naše možnosti sú menšie, ale robíme to s nadšením.
Čo ďalej plánujete?
Radi by sme začali spolupracovať s vedením mesta, aby mala cyklodoprava svoje miesto v projektoch, rozpočte na rok 2016 aj mestských podujatiach. Predstavte si, že by sa o Malackách hovorilo ako o dobrom príklade moderného mesta, kde sa podarilo zmenšiť dopravné zápchy vďaka bicyklom. Existuje veľa možností, ako posunúť veci dopredu, a my sme pripravení prispieť svojou troškou.
Môžu sa do aktivít zapojiť aj občania mesta, aj keď nie sú súčasťou klubov, ktoré združujete?
Áno, budeme radi za všetky názory, podnety alebo pomoc cyklistov bez ohľadu na to, či sú v kluboch alebo nie. Záujem prejavujú aj iné združenia alebo jednotlivci - aktuálne prostredníctvom už spomínanej ankety alebo skupiny Malacky na kolo na Facebooku. A plánujeme pripraviť aj ďalšie podujatie pre občanov, aby sa mohli zapojiť osobne.
Ako vidíte budúcnosť cyklodopravy v Malackách?
Som optimista, takže pozitívnejšie ako jej minulosť!
Zhovárala sa: N. Jánošová
Foto: G. Peťková