Systém duálneho vzdelávania prichádza aj do Malaciek. V stredu 30. novembra sa uskutočnilo pilotné stretnutie, na ktorom sa zúčastnili SOŠ elektrotechnická Gbely a SOŠ technická na Vranovskej ulici v Bratislave, ako aj zástupcovia zamestnávateľov - HSF, IKEA Industry a IKEA Components. Pozvanie mesta prijali niekoľkí žiaci, rodičia, pedagógovia a ďalší zainteresovaní v projekte - Slovenský plastikársky klaster a Regionálna rozvojová agentúra Záhorie.
Cieľom stretnutia bolo objasniť aktuálnu problematiku a možnosti predovšetkým rodičom a žiakom končiacim povinnú školskú dochádzku. V úvode vystúpil primátor mesta Juraj Říha, ktorý systém duálneho vzdelávania v regióne víta a podporuje. „To, čo chýba dnešným absolventom, je potrebná prax. Možnosti riešenia prináša práve duálne vzdelávanie,“ povedal.
Nutný návrat po dvadsiatich rokoch
„Systém duálneho vzdelávania u nás fungoval do roku 1992, potom sa naň na dvadsať rokov zabudlo. Dôsledkom je situácia na trhu práce, keď školy nedokážu vychovať dostatočný počet absolventov pre profesie, ktoré sú žiadané. A naopak – pribúda nezamestnaných stredoškolákov, ktorí so svojím zameraním nenájdu uplatnenie,“ zdôraznil v úvode prezentácie riaditeľ SOŠ technickej v Bratislave Zdenek Rada.
Duálne vzdelávanie znamená pripravovať sa na svoje povolanie vo firmách priamo v našom regióne, zarábať už počas štúdia a predovšetkým mať záruku, že po skončení školy budú mať absolventi zamestnanie. Princípom systému je skutočnosť, že žiaci absolvujú časť vyučovania v triedach a časť priamo v praxi u zamestnávateľov.
Duálne vzdelávanie v Malackách už budúci školský rok
Mať výučný list a maturitné vysvedčenie zo školy, ktorá vďaka spolupráci s podnikom zabezpečuje uplatnenie hneď po ukončení stredoškolského štúdia, môže byť vynikajúcou motiváciou. V tomto zmysle sa do spolupráce v rámci duálneho vzdelávania - počnúc školským rokom 2017/2018 - púšťajú SOŠ elektrotechnická Gbely a spoločnosti IKEA Components a IKEA Industry, ako aj SOŠ technická, Vranovská 4, Bratislava a spoločnosť HSF.
Podobnou formou sa predstavia aj ďalší zamestnávatelia, čo dáva - už na prahu budovania duálneho systému v našom regióne – veľkú šancu na úspešnosť. V závere stretnutia ochotne odpovedali na početné otázky prítomných žiakov i rodičov. Ďalšie akcie k systému duálneho vzdelávania budú začiatkom budúceho roka.
Cieľ duálneho vzdelávania
Cieľ spoločnej cesty štátu, zamestnávateľov,
stredných odborných škôl, žiakov a ich rodičov, ktorý sleduje aj nový zákon o odbornom vzdelávaní a príprave vyjadruje citát:
„... aby každý absolvent mal uplatnenie.“
Vyriešiť nedostatok kvalitných a kvalifikovaných zamestnancov
je v našom spoločnom záujme.
Systém duálneho vzdelávania
Systémom duálneho vzdelávania (SDV) je súčasť systému odborného vzdelávania
a prípravy žiaka založenom na:
- zmluvnom vzťahu,
- výkone praktického vyučovania (PV) žiaka priamo u zamestnávateľa, na pracovisku praktického vyučovania,
- financovaní praktického vyučovania zamestnávateľom.
V systéme duálneho vzdelávania žiak vykonáva praktické vyučovanie
priamo u zamestnávateľa na pracovisku praktického vyučovania (PPV) podľa vzorových učebných plánov a vzorových učebných osnov.
Žiak môže vykonávať praktické vyučovanie aj v dielni, ak počet vyučovacích hodín praktického vyučovania vykonávaného v dielni školy neprekročí 40 % z celkového počtu hodín praktického vyučovania žiaka počas celej dĺžky štúdia žiaka.
Žiak môže vykonávať praktické vyučovanie aj u iného zamestnávateľa, ktorý získal osvedčenie pre výkon PV v SDV ak počet vyučovacích hodín praktického vyučovania vykonávaného na PPV iného zamestnávateľa neprekročí 40 % z celkového počtu hodín praktického vyučovania žiaka počas celej dĺžky štúdia žiaka.
Benefity žiaka z duálneho vzdelávania
- Príprava na povolanie v reálnych podmienkach u zamestnávateľa. Získavanie pracovných návykov priamo počas štúdia.
- Odborné vzdelávanie s použitím najnovších technológií, zariadení a materiálov. Zlepšenie finančného statusu rodiny prostredníctvom motivačného štipendia, podnikového štipendia, odmeny za produktívnu prácu a iného hmotného zabezpečenia žiaka.
- Možnosť rozšíriť učebnú zmluvu o zmluvu o budúcej pracovnej zmluve alebo o pracovnú zmluvu so zamestnávateľom. Začlenenie žiaka do pracovného kolektívu budúceho zamestnávateľa. Skrátenie adaptačnej fázy pri nástupe do pracovného pomeru a rýchlejšie dosiahnutie pracovného výkonu s lepším mzdovým ohodnotením.
- Vyššia konkurenčná výhoda pre uplatnenie sa na trhu práce.
I. Sochorová, B. Pišoja