Článok z Malacky.sk
Mestské centrum sociálnych služieb: ako funguje v čase pandémie (06.05.2020)
Areál MsCSS zatiaľ zostáva pre verejnosť zatvorený. Vstup je umožnený za prísnych opatrení iba poštovej doručovateľke, dodávateľom na vyloženie tovaru a údržbe v prípade poruchy. Vnútorné priestory centra sa denne dezinfikujú. Informácie sa poskytujú telefonicky, mailom alebo poštou.
Sociálne služby sú stále v obmedzenom režime. Do odvolania nefunguje sociálny taxík, požičiavanie pomôcok, práčovňa ani stredisko osobnej hygieny.
Zariadenie opatrovateľskej služby (ZOS)
Funguje v nepretržitej prevádzke za prísnych hygienických podmienok. Platí striktný zákaz návštev (s výnimkou, ak ide o klienta v terminálnej fáze ľudského života) a momentálne nie je povolené ani prinášanie vecí od príbuzných.
Prevádzka ZOS je striktne oddelená, t. j. každé poschodie funguje samostatne, klienti ani zamestnanci sa navzájom nestretávajú. Komunikácia s ostatnými strediskami prebieha výhradne telefonicky, zásobovanie je zabezpečované dovezením stravy, nákupov a podobne pred dvere konkrétneho poschodia. V prípade, že do ZOS príde poštová doručovateľka, zásielky vybaví tiež pri vstupe na konkrétne poschodie. Využívanie vonkajších priestorov je časovo oddelené pre prvé a druhé poschodie.
Vedúca ZOS a sociálna pracovníčka organizujú pre klientov aktivity na trávenie voľného času, pričom prioritu majú individuálne aktivity, resp. aktivity v užšom kruhu.
Zamestnanci si po príchode do práce zmerajú telesnú teplotu bezkontaktným teplomerom. Ak niektorý z nich vykazuje známky akéhokoľvek ochorenia, je povinný opustiť pracovisko. Nosenie rúšok a rukavíc je samozrejmosťou. V prípade poruchy je privolaný údržbár, resp. iný odborný pracovník, ktorý si pred vstupom vydezinfikuje ruky, nasadí ochranné rukavice a ochranný oblek. Pri výkone práce nesmie prísť do kontaktu so žiadnym klientom.
Denný stacionár
Služba je pozastavená. Sociálna pracovníčka je v telefonickom kontakte s klientmi. V prípade potreby im zabezpečí nákup, kontrolu, vykonanie hygieny a pod. Klienti majú zabezpečené rúška a tlačoviny (časopisy, krížovky) na trávenie voľného času.
Domáca opatrovateľská služba
Služba je zabezpečovaná nepretržite. Riadi ju a koordinuje sociálna pracovníčka, ktorá komunikuje s klientmi, rodinnými príslušníkmi a opatrovateľkami telefonicky. Opatrovateľky majú zabezpečené ochranné rúška a rukavice.
Jedáleň
Stravu dostávajú stravníci, ktorí boli v MsCSS zaregistrovaní, t. j. všetkým, ktorí od nás odoberali stravu pred pandémiou a prejavili záujem o jej obnovenie. Je zabezpečovaná výhradne formou dovozu v jednorazových obaloch, ktoré si stravníci musia predplatiť. Rozvoz stravy prebieha za prísnych hygienických opatrení: vodiči majú rúška, ochranné rukavice a každý deň sa rozvozové vozidlá dezinfikujú.
Sociálna posudková činnosť
Služba je zabezpečovaná nepretržite. Kontakt so žiadateľmi a úradmi prebieha telefonicky, mailom a poštou.
Útulok
Služba je zabezpečovaná nepretržite. Klienti majú zabezpečené rúška, dostali informačné materiály o bezpečnom správaní sa, sú poučení o zásadách a opatreniach na predchádzanie infekcie. Situácia a zdravotný stav klientov útulku sa monitoruje telefonicky.
Administratíva a zamestnanci, ktorí riadia jednotlivé strediská, majú zadelenú prácu tak, aby sa na pracovisku nestretávali. Ak je to možné, využívajú prácu z domu. Vodič sociálneho taxíka vypomáha pri rozvoze obedov. Opatrovateľky z denného stacionára vypomáhajú v ZOS, pretože rozdelením ZOS na dve pracoviská bolo potrebné doplniť personál. Žiadny zamestnanec v MsCSS nie je v tomto období nevyužitý.
Chránime našich klientov aj zamestnancov. Ďakujem všetkým ľuďom, ktorí sa úprimne zaujímajú, ako sa máme, ktorí nám nezištne darovali rúška, dezinfekciu či nápoje. A veľká vďaka tiež patrí mojim obetavým kolegyniam a kolegom za zodpovednú prácu.
Melánia Dujsíková, riaditeľka Mestského centra sociálnych služieb Malacky
Pridal: Lucia Wernerová
URL: http://www.malacky.sk/index.php?page=clanok_cely&id=10072