Malacky.sk: Úvodná stránka

Dnes je 10.12.2022. Čas načítania stránky: 19:11:24. Meniny má Radúz.



   





Obce na Záhorí nechcú prísť o základné školy. Robia opatrenia pre ich záchranu (20.08.2013)

Obce na Záhorí nechcú prísť o základné školy. Robia opatrenia pre ich záchranu

Zdroj: Týždenník pre Záhorie, Strana: 2, Autor: ŽANETA JANEČKOVÁ, Dátum: 19.08.2013

V niektorých obciach predpokladajú, že počet žiakov bude v budúcich rokoch vyšší. Nasvedčujú tomu demografické údaje. Koľko detí bude nakoniec obecné školy navštevovať, závisí od rozhodnutia ich rodičov.

SENICA. SKALICA. MALACKY.
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky pristúpilo k racionalizácii základných škôl s malým počtom žiakov. V niektorých médiách sa objavil zoznam viac ako stovky základných škôl s tým, že ide o „školy na odstrel.“ Podľa hovorcu ministerstva školstva Michala Kaliňáka žiadny zoznam základných škôl, ktorých čaká zrušenie, neexistuje.

Ministerstvo: Rokovania sú otvorené

Ministerstvo školstva sa voči tvrdeniam médií o „školách na odstrel“ ohradilo. Vo svojom stanovisku píše, že ide o hrubo zavádzajúce a poplašné informácie, ktoré sa nezakladajú na pravde. „Hrubo zavádzajúce je tvrdenie, že zverejnený zoznam predstavuje zriaďovateľov, ktorých školy sú určené na zrušenie. Ministerstvo školstva s uvedenými zriaďovateľmi rokuje o možnostiach zefektívniť a racionalizovať prevádzku škôl, pričom zrušenie školy je len jednou z viacerých možností, a navrhuje sa len malému počtu zriaďovateľov. Rozhodnutie o zrušení školy je v každom prípade výhradne v kompetencii zriaďovateľov,“píše ministerstvo na svojej webovej stránke. Rokovania sú podľa neho ešte stále otvorené.

Racionalizácia sa týka aj niekoľkých základných škôl v záhorských obciach. Ide o sedem škôl v okresoch Senica (Čáry, Hlboké, Hradište pod Vrátnom, Plavecký Peter), Skalica (Vrádište) a Malacky (Jakubov, Plavecký Štvrtok).
Hrozbou jezmenaspôsobu financovania Školy s malým počtom tried môžu požiadať ministerstvo školstva o dofinancovanie. V prípade Základnej školy Hlboké, ktorá má štyri ročníky s dvomi zlúčenými triedami, sa výška mimoriadnej dotácie pohybovala okolo 1 500 eur.

„Ak by sme ju nedostali, ešte by sme to vedeli utiahnuť. Ak by sme však museli doplácať polovicu nákladov na prevádzku školy či viac, bolo by to neudržateľné,“ hovorí starosta obce Miloš Čobrda. Na školu bude mať podľa jeho slov najväčší dopad nový spôsob financovania škôl, ktorý ešte stále nie je jasný. Novela zákona o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení by mala vstúpiť do platnosti až v roku 2015.

Dnes sú základné školy financované podľa počtu žiakov a personálnej a ekonomickej náročnosti výchovnovzdelávacieho procesu. „V nadchádzajúcom školskom roku budeme fungovať tak ako doteraz.“ hovorí starosta. Situáciou sa majú na najbližšom zasadnutí obecného zastupiteľstva zaoberať aj poslanci.

Obec sa podľa Miloša Čobrdu snaží robiť maximum. Ako hovorí, polovica detí dochádzala do škôl v Senici. Do školy v Hlbokom má žiakov prilákať vyšší počet krúžkov (7) a kvalifikovaný kolektív pedagógov.

Hľadajú iné možnosti ako ušetriť

Základnú školu v obci Jakubov (okres Malacky) navštevujú prváci až deviataci. V minulom školskom roku tu mali viac ako sto žiakov. Ako hovorí starosta obce Peter Gajdár, ministerstvo školstva odporučilo obci, aby v rámci racionalizačných opatrení zlúčili tretí a štvrtý ročník. Škola však hľadá podľa starostu iné možnosti, ako ušetriť peniaze, aby triedy nemusela spájať.
„Chceme to urobiť tak, aby sme nemuseli prepustiť učiteľa.“

Konzultovať to chce obec na ministerstve, kde požiadala o lehotu na vyjadrenie do konca septembra. Ak by obec racionalizačné opatrenie ignorovala, prišla by o mimoriadnu dotáciu.

Ministerstvo školstva navrhuje aj zmeny v počte žiakov. V triedach na prvom stupni stanovuje minimálny počet na 13 žiakov, na druhom stupni na 15 žiakov. „Limit 15 žiakov by sme nespĺňali, museli by sme zrušiť druhý stupeň
alebo vykryť chýbajúce peniaze z vlastných zdrojov,“ hovorí starosta. Obec však na základe demografických údajov predpokladá, že počty žiakov budú v budúcnosti vyššie.

„Pre veľký počet detí sme museli rozširovať materskú školu,“ hovorí starosta. V minulom školskom sa v škôlke starali o viac ako 60 detí, 25 nedokázali umiestniť. „Teraz máme nahlásených 80 detí,“ hovorí starosta. Dodáva, že sa zvyšuje sa aj počet mladých rodín, ktoré do obce prichádzajú bývať.

Žiakov predpokladajú neskôr viac

Štyri ročníky so dvomi zlúčenými triedami má aj Základná škola s materskou školou v obci Vrádište (okres Skalica.) Aj tunajšie vedenie obce dostalo od ministerstva školstva odporúčanie, aby triedy zlúčili. „Nepovažujem to za racionalizačné opatrenie. Je to skôr likvidačné,“ myslí si starosta obce Milan Kováč. Ako má fungovať trieda s prvákmi až štvrtákmi dokopy, muna ministerstve nepovedali.

Triedy sa podľa jeho slov spájať nebudú a nový školský rok začnú v doterajšom režime. Výpadok financií na základnej škole chce obec vykryť vďaka vyššiemu počtu detí v materskej škole. „Máme naviac osem detí.
Okrem toho, v Skalici neumiestnili 85 detí. Oslovili sme ich rodičov a niektorí sú ochotní voziť deti k nám. Po malých úpravách sme pre tieto deti vytvorili priestor,“ prezrádza Milan Kováč. Budovu školy zrekonštruovala obec pred tromi rokmi. Má aj bezbariérový prístup a integrované vyučovanie.

MINISTERSTV0 ŠKOLSTVA:
„Ministerstvo školstva si nevyberá školy, o ktorých osude rozhoduje. Reaguje len na požiadavky tých škôl, ktorým z rôznych dôvodov chýbajú peniaze, a preto nás žiadajú o mimoriadne dofinancovanie. To sa uskutočňuje v rámci dohadovacieho konania, kde berieme do úvahy počet žiakov a počet zamestnancov,“ vysvetľuje hovorca ministerstva školstva Michal Kaliňák.

V praxi to podľa jeho slov znamená, že ministerstvo školstva prihliada v rámci finančných možností na požiadavku školy o doplatenie chýbajúcich peňazí. Na druhej strane od školy požaduje prehľad opatrení, ktorými garantuje nápravu, a teda že už budúci rok nebude žiadať o ďalšie peniaze navyše. „Rozhodnutie o mimoriadnom dofinancovaní je vecou dialógu a zároveň
schopností zriaďovateľa, prijať na úrovni konkrétnej školy efektívne opatrenia, ktorými odstránia svoje vnútorné problémy,“ hovorí Michal Kaliňák.

 




Created by OXIDE, s.r.o.