Katalóg firiem obsahuje 275 položiek
V inzercii sa nachádza 4 inzerátov
Prezrite si užívateľské galérie!
Registrovaných 2588 užívateľov
Komentár pri aktualite:
Mestská autobusová doprava v našom okresnom meste, v Malackách funguje v rôznych podobách a rozsahu už od...
Pridal: Ing.. Stanislav Blusk, .
02.12.2022 | Plán činnosti vo vojenskom obvode na mesiac DECEMBER 2022
02.11.2022 | Plán činnosti vo vojenskom obvode na mesiac NOVEMBER 2022
11.10.2022 | Jesenná deratizácia
03.10.2022 | Plán činnosti vo vojenskom obvode na mesiac OKTÓBER 2022
Nezmyselných poplatkov u lekára je čoraz viac
Zdroj: PRAVDA, Strana: 2, Autor: Zlatica Beňová, Dátum: 01.06.2013
Situácia v rôznych poplatkoch u ambulantných lekárov sa podľa pacientov zhoršila. Stále pribúdajú ďalšie, najnovšie aj za telefonické objednávanie. Zákon spoplatňovanie rôznych služieb v ambulanciách nerieši a je len na lekárovi, akú cenovú politiku si nastaví. Ministerstvo zdravotníctva sľubovalo, že do konca apríla urobí poriadok v poplatkoch za rôzne administratívne úkony. Zatiaľ sa tak nestalo. Podľa hovorkyne rezortu Zuzany Čižmárikovej sa v blízkej budúcnosti chcú k tejto téme vrátiť.
Podľa Vladimíra Halásza z Občianskeho združenia Slovenský pacient sa v poplatkoch nič nezlepšilo, skôr naopak. Lekári si vyberajú peniaze čoraz viac za nové úkony. „Účtujú si peniaze napríklad aj za telefonické objednávanie termínov, osobne som proti takému vyberaniu poplatkov,“ dodáva Halász. To, že niekto podľa neho zdvihne telefón, ešte nie je nadštandardné poskytovanie zdravotnej starostlivosti.
Pacienti protestujú proti spoplatneniu telefonickej konzultácie v pracovnom čase, služieb v čakárni ako napríklad televízia, wi–fi, pitná voda, ako aj nadštandardné vybavenie čakárne alebo poskytnutie mobilného čísla na lekára. Ďalej lekári vyberajú peniaze za administratívne úkony ako opakované vystavenie lekárskeho predpisu, oslobodenie žiaka od telesnej výchovy, potvrdenie pre zamestnávateľa pre neprítomnosť v práci, vystavenie zdravotnej dokumentácie.
Asociácia súkromných lekárov chce, aby boli poplatky presne defi nované. Pripravila si aj ich zoznam a čaká na stretnutie s ministerkou zdravotníctva Zuzanou Zvolenskou. „Ministerstvo sľubovalo, že nám predstaví vlastný zoznam, zatiaľ sme jeho návrhy nevideli,“ povedal prezident asociácie Ladislav Pásztor. Asociácia navrhuje spoplatniť vystavenia rôznych potvrdení napríklad pre vodičov, pre zamestnávateľa, na štúdium, na špeciálne vyšetrenie. Pásztor to odôvodňuje tým, že niektoré administratívne úkony sú obsahovo aj časovo náročné a lekárom ich zdravotné poisťovne nehradia.
Napríklad výpis zo zdravotnej karty pre súdy či posúdenie spôsobilosti na prácu lekárovi zaberajú čas, ktorý nemá zaplatený. Poplatky, ktoré si lekár vypýta, sa odlišujú nielen od výkonu, ale aj od okresu či samotného lekára. Prednostný termín na vyšetrenie stojí v Bratislave sedem aj desať eur, v Prešovskom kraji to môže byť aj 17 eur. Niektorý lekár poplatok vyberá, iný zase nie.
Analytici zo Stredoeurópskeho inštitútu pre zdravotnú politiku a bývalí členovia reformného tímu exministra zdravotníctva Rudolfa Zajaca prichádzajú s návrhom, aby boli znovu zavedené takzvané „Zajacove dvadsaťkorunáčky“. Podľa nich by potom ročne do zdravotníctva pribudlo vyše 115 miliónov eur. Tento druh poplatkov zrušila prvá vláda Roberta Fica v roku 2006. Poplatky však podľa riaditeľa inštitútu Petra Pažitného v skutočnosti neboli zrušené. V nariadení vlády, ktoré ich upravuje, bola ich výška znížená na nulu. To znamená, že kedykoľvek v budúcnosti ich môže ľubovoľná vláda znovu zaviesť a nemusí meniť zákon.
V niektorých zariadeniach tento druh poplatku stále funguje, len ho nazývajú ináč. Napríklad nemocnica v Malackách vyberá od pacientov jedno euro ešte skôr, ako vojdú do ambulancie. Zuzana Kovaľová, marketingová manažérkaspoločnosti Medirex, pod ktorú nemocnica patrí, tvrdí, že poplatok zaviedli minulý rok a ide o platbu za nadštandardné služby spojené s poskytovaním zdravotnej starostlivosti. „Ide najmä o systém manažovania starostlivosti o pacienta – teda pravidelné posielanie SMS správ o termíne a vyšetrení, služby objednávania pacienta, služby klientskeho centra, ktoré zabezpečuje dennodennú starostlivosť o každého pacienta,“ dodáva Kovaľová. Pacienti si tento názov podľa nej ľudovo nazvali vstup do ambulancie. „Zavedenie poplatkov za nadštandardné služby je vecou udržania nastavenej kvality služieb, prevádzky nemocnice či zamestnanosti,“ dodáva.
Zavedenie Zajacových 20– korunáčok bolo podľa Pásztora v minulosti revolučné, dnes však neprichádza do úvahy. „My by sme to prijali iba vtedy, ak by tieto poplatky pomohli odstrániť zbytočnú zdravotnú starostlivosť a tiež by musel pacient platiť menej niekde inde,“ tvrdí. Zároveň dodáva, že by zavedenie takého poplatku v súčasnosti nebolo politicky priechodné.
Štefan Mesároš z pacientskeho občianskeho združenia tvrdí, že Zajacove 20–korunáčky a ich osud bol len reakciou na to, že tieto poplatky do systému nič nepriniesli.
„Vylákali od pacientov peniaze, systém kolaboval ďalej, ak by sa čo i len minimálne zlepšili niektoré parametre, napríklad pacient by nemusel polovicu dňa čakať na ošetrenie, určite by to ľuďom neprekážalo,“ dodáva. Samotné poplatky podľa Mesároša bez akéhokoľvek protiplnenia sú pre pacienta nezmyselné.