Katalóg firiem obsahuje 275 položiek
V inzercii sa nachádza 4 inzerátov
Prezrite si užívateľské galérie!
Registrovaných 2588 užívateľov
Komentár pri aktualite:
Mestská autobusová doprava v našom okresnom meste, v Malackách funguje v rôznych podobách a rozsahu už od...
Pridal: Ing.. Stanislav Blusk, .
02.12.2022 | Plán činnosti vo vojenskom obvode na mesiac DECEMBER 2022
02.11.2022 | Plán činnosti vo vojenskom obvode na mesiac NOVEMBER 2022
11.10.2022 | Jesenná deratizácia
03.10.2022 | Plán činnosti vo vojenskom obvode na mesiac OKTÓBER 2022
Tu nás liečili zle!
Zdroj: Plus jeden deň, Strana: 10, Autor: ANNA ČAPKOVÁ, Dátum: 02.04.2013
Najviac sa mýlili nemocnice Bratislave, Košiciach a Trnave Je to čierne na bielom. Z Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou sme získali najnovší rebríček nemocníc, na ktoré sa pacienti sťažovali najviac. Chýb sa dopúšťali najmä zariadenia, ktoré patria štátu – univerzitné či fakultné špitály. Pozrite sa, či v neslávnej „top desiatke“ nie je aj ten váš.
Zle podaná infúzia, zle určená diagnóza, zlá liečba, ktorá zapríčinila smrť... Vyše tisíc sťažností nespokojných pacientov či ich rodín preveril vlani Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Pokuta alebo iná sankcia však nenasledovala automaticky pri každom pochybení.
Lajdáci najmä na chirurgii
„Ak úrad uložil pokutu, znamená to, že potvrdil, že zdravotná starostlivosť nebola poskytnutá správne, teda neboli vykonané všetky zdravotné výkony na správne určenie choroby so zabezpečením včasnej a účinnej liečby,“ ozrejmila hovorkyňa Soňa Valášiková. Medzi pochybeniami nemocníc sú i také, kde išlo napríklad o nedôslednosť v zdravotnej dokumentácii, ktorá nemusela mať vplyv na liečbu. V prvej päťke chybujúcich sú univerzitné a fakultné nemocnice v Bratislave, Košiciach, Trnave, Prešove a v Považskej Bystrici. Omylov sa dopúšťali najmä na oddeleniach chirurgie, vnútorného lekárstva, gynekológie a pôrodníctva a všeobecného lekárstva.
Aj úrad môže chybovať
Sťažností pacientov pribúda aj v týchto dňoch. „Od januára do konca marca sme ich dostali takmer štyristo,“ upresnila Soňa Valášiková s tým, že každú jednu posudzujú zodpovedne. Z podnetov, ktoré preverili, uznali zatiaľ iba jediný za opodstatnený. No aj keď vám úrad pre dohľad nedá za pravdu, neznamená to, že sa máte vzdať. O spore môže totiž definitívne rozhodnúť súd.
Ak sa však dáte na tento boj, vyzbrojte sa pevnými nervami a dajte bokom emócie, pretože verdikt často padne až po dlhých rokoch.
Zmieriť sa musíte aj s tým, že nijaké odškodné ani trest pre lajdáckeho lekára, žiaľ, nevráti späť čas.
***
Tieto zariadenia chybovali najčastejšie (Počet sťažností, Počet opodstatnených sťažností, Najvyššia právoplatne uložená pokuta):
1. Univerzitná nemocnica Bratislava 143 20 1 000 €
2. Univerzitná nemocnica Košice 74 6 3 000 €
3. Fakultná nemocnica Trnava 38 5 9 950 €
4. Fakultná nemocnica Nitra 37 4 0 €
5. Fakultná nemocnica Prešov 31 5 4 000 €
6. Nemocnica s poliklinikou Považská Bystrica 11 5 0 €
7. Fakultná nemocnica Žilina 22 4 0 €
8. Fakultná nemocnica s poliklinikou Nové Zámky18 4 0 €
9. Nemocnica s poliklinikou Kráľovský Chlmec 8 4 1 000 €
10. Nemocničná a. s. Malacky 7 4 0 €
Zdroj: Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Údaje sú za rok 2012
Ako sa sťažovať
1. Ak sa domnievate, že vás liečili zle, máte právo sťažovať sa na Úrade pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou na adrese Žellova 2, 829 24 Bratislava. Obrátiť sa môžete aj priamo na pobočky úradu, kontakty nájdete na www.udzs-sk.sk/kontakty.
2. Pri písomnom podaní podnetu uveďte nielen svoje meno, priezvisko, adresu, ale aj názov nemocnice, obdobie hospitalizácie a opis problému. Ak za vás podáva podnet rodinný príslušník, musí sa preukázať splnomocnením.
3. Nezabudnite na podpis – podpisuje sa ten, kto podnet podáva. V prípade úmrtia to môže byť najbližší príbuzný, manžel, dieťa či rodič.
4. Úrad na základe podnetu urobí dohľad v konkrétnej nemocnici či ambulancii, aby zistil, či bolo, alebo nebolo všetko v poriadku.
5. Nemusíte zháňať zdravotnú dokumentáciu, úrad si ju vyžiada priamo z nemocnice či ambulancie. No ak máte k dispozícii správy alebo nálezy vyšetrení, priložte kópie k svojmu podnetu.
6. V prípade, že nebudete spokojní s výsledkom vyšetrovania, obráťte sa na ústredie úradu, ktoré sťažnosť opakovane prešetrí.
7. Ak ani ústredie neuzná vašu sťažnosť za opodstatnenú, môžete sa obrátiť na súd. Rátajte však s tým, že sa môže ťahať dlhé roky.
Zmena od 1. apríla
Práca nemocníc aj ambulancií sa od tohto mesiaca začína posudzovať podľa 46 indikátorov kvality. Novými indikátormi sú úmrtnosť na jednotke intenzívnej starostlivosti (JIS), podiel prekladov na JIS-ku a úmrtnosť na lôžkovom oddelení po preklade z JIS-ky. Vďaka nim sa má kvalita sledovať aj na ďalších oddeleniach. „Informácia o hodnotení indikátora kvality u konkrétnej nemocnice či ambulancie je dostupná aj na webstránke zdravotných poisťovní. Môžu ju teda využiť aj pacienti pri získavaní informácií o kvalite zdravotnej starostlivosti,“ pripomenula hovorkyňa ministerstva zdravotníctva Zuzana Ćižmáriková.
Najväčší únik od zodpovednosti
Kauza je síce z roku 2005, no nemocnica v Galante sa pani Miroslave dodnes ani neospravedlnila. Úrad pre dohľad potvrdil, že nemocnica urobila chybu, keď jej manžela Ladislava (= 67) preložili z ára na oddelenie s menej intenzívnou starostlivosťou. Krátko nato zomrel. Vdova však nemá koho žalovať. Nemocnica sa totiž medzičasom zmenila na akciovku s tým, že záväzky svojho predchodcu neprevzala. Špitál síce stojí stále na rovnakom mieste, no formálne „zmizol“.
Najvyššia pokuta
Najvyššiu pokutu, a to 9 950 eur, dostala vlani Fakultná nemocnica v Trnave. Podľa našich zistení má mladá žena pre omyl lekára trvalé následky. Vedenie nemocnice sa však napriek opakovanej žiadosti k prípadu nevyjadrilo. „Neboli vykonané všetky zdravotné výkony na správne určenie choroby, neboli využité štandardné diagnostické postupy, nebola zabezpečená včasná a účinná liečba u 29-ročnej pacientky,“ vysvetlila hovorkyňa úradu pre dohľad Soňa Valášiková. Konkrétnejšie informácie o prípade nám vraj nesmie poskytnúť.
Najviac chýb
Najviac sťažností prišlo vlani na najväčšiu nemocnicu u nás – bratislavskú. Hovorkyňa Petra Stano Maťašovská odôvodnila: „Sme koncovým zariadením, ktoré poskytuje zdravotnú starostlivosť často najvážnejším stavom. V 11 prípadoch šlo o nesprávne vedenú zdravotnú dokumentáciu, v 1 prípade o pochybenie pri podaní infúzie, v 7 prípadoch o zle poskytnutú zdravotnú starostlivosť, z toho raz úmrtie pacienta. Ak sa potvrdí oprávnenosť podnetu, nemocnica zosobní sankciu zamestnancovi podľa závažnosti pochybenia.“
Na druhej priečke je Univerzitná nemocnica L. Pasteura v Košiciach, ktorá sa bráni podobne. „My ako koncová nemocnica prijímame komplikované stavy z celého regiónu i z menších nemocníc. V roku 2012 sme hospitalizovali 48 941 pacientov. V prípade, že úrad pre dohľad uzavrie podnet ako opodstatnený, pokuta je zosobnená zamestnancovi či zamestnancom,“ povedala hovorkyňa Ladislava Šustová.