Malacky.sk: Úvodná stránka

Dnes je 10.12.2022. Čas načítania stránky: 19:13:52. Meniny má Radúz.



   





Z Petržalky do Malaciek na jeden lístok (26.10.2009)

Transport | 26.10.2009 | Železničná a kombinovaná doprava, 69 | AS

Bratislava je jednou z posledných metropol v Európe, kde sa neuplatňuje integrovaný systém verejnej hromadnej dopravy. Už onedlho by sa to malo zmeniť. Generálny riaditeľ spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava Alexander Ballek bude o stave príprav integrovaného dopravného systému v bratislavskom regióne informovať na medzinárodnej konferencii Verejná osobná doprava 2009.

Integrovaná doprava znamená efektívnejšie využívanie verejných dopravných prostriedkov a príjemnejšie cestovanie. Cestujúci budú mať k dispozícii jednotné cestovné lístky pre vlaky, autobusy, električky či trolejbusy na území mesta, ale aj celého Bratislavského kraja. Prinesie aj pravidelné intervaly spojov, ich nadväznosť a garantovanú obsluhu všetkých obcí v regióne,\" priblížil hlavné výhody integrovanej dopravy A. Ballek.

Tarifná integrácia

Spoločnosť Bratislavskú integrovanú dopravu (BID) založili v roku 2005 Hlavné mesto Bratislava a Bratislavský samosprávny kraj s cieľom vybudovať integrovaný dopravný systém.

Pred dvoma rokmi sa k projektu pripojili všetci významní dopravcovia v regióne Dopravný podnik Bratislava, Slovak Lines, Železničná spoločnosť Slovensko či správca železničnej dopravnej cesty - Železnice Slovenskej republiky. V súčasnosti vrcholia prípravy na tarifnú integráciu, ktorá umožní cestovať vo všetkých druhoch dopravy s jednotným lístkom. Podľa A. Balleka sa tak stane v priebehu roka 2010.

Zastupiteľstvá mesta a samosprávneho kraja by mali rozhodnúť o cenách cestovných lístkov a zmenách v tarifnej politike už na svojich októbrových zasadaniach. Zároveň musia schváliť mechanizmus prerozdeľovania tržieb medzi jednotlivých dopravcov. „Sú to kľúčové dokumenty pre finančné zabezpečenie projektu,\" zdôraznil A. Ballek. BID prostredníctvom akcionárov požiadala o príspevok zo štrukturálnych fondov Európskej únie, ktorý sa použije na nákup 3 028 prístrojov na označovanie cestovných lístkov kombinovaných s čítačkou bezkontaktných apových kariet pre Dopravný podnik Bratislava a Slovak Lines, ako aj 742 palubných počítačov pre Dopravný podnik Bratislava.

On-line informácie pre cestujúcich

K ďalším úlohám patrí vybudovanie spoločného Dispečerského riadiaceho systému pre integrovaný dopravný systém a inštalácia 23 predajných automatov cestovných lístkov vo veľkých nákupných centrách a na bratislavskom letisku. „Tým budú vytvorené všetky základné predpoklady pre fungovanie tarifnej integrácie,\" povedal A. Ballek s tým, že náklady na túto etapu projektu si vyžiadajú približne štyri milióny eur.

BID a.s. zároveň pripravuje projekt organizácie dopravy bratislavského regiónu na budúci rok, ktorý bude vychádzať z postupného zavádzania taktovej dopravy na železnici a odstraňovania súbežných spojov. Súčasne sa rozbehli práce na zosúladení cestovných poriadkov jednotlivých dopravcov. Po zriadení spoločného Dispečerského riadiaceho systému sa vytvoria predpoklady na zasielanie on-line dopravných informácií na zastávkové informačné systémy, mobily alebo do počítačov.

Za koľko budeme cestovať

Bratislavská integrovaná doprava a.s. zverejnila návrh cenníka cestovných lístkov. Nový cenník budú schvaľovať zastupiteľstvá hlavného mesta SR Bratislavy a Bratislavského samosprávneho kraja. „Ceny sme navrhli tak, aby zohľadňovali príjmy ľudí a pritom ich motivovali k uprednostneniu hromadnej dopravy pred používaním osobných áut,\" informoval Alexander Ballek.

V Európskej únii cena základného cestovného lístka na jednu cestu predstavuje spravidla jedno promile priemernej mesačnej mzdy. Priemerná mzda je v bratislavskom regióne 1 040 eur, čiže návrh štandardného kombinovaného lístku je 1 euro. Súčasne dôjde k zmene terajšieho systému založeného na počte prejdených kilometrov na zónový. V súčasnosti sa zóny už uplatňujú v Bratislave.

Kombinovaný lístok cestujúci budú môcť využívať v autobusoch, trolejbusoch a električkách v Bratislave, ako aj v autobusoch a vlakoch na území Bratislavského samosprávneho kraja. Je to výhodné najmä pre ľudí, ktorí využívajú regionálnu i mestskú hromadnú dopravu. Lístok bude platiť u všetkých dopravcov, pričom jeho cena bude výhodnejšia než súčasná kombinácia samostatných lístkov.

Cena štandardného jednorazového hodinového lístka pre Bratislavu je navrhovaná na 70 centov, pre dve zóny v regióne na 60 centov. Najdrahší kombinovaný cestovný lístok pre všetky zóny s platnosťou 165 minút bude potom stáť 2,60 eur. Zľavnené cestovné lístky, ktoré budú môcť využívať deti, žiaci, študenti a občania nad šesťdesiat rokov, budú o polovicu lacnejšie. Turistický cestovný lístok na 24 hodín a všetky bratislavské i mimobratislavské zóny si bude možné kúpiť za 6,50 eur.

Jedným z kritérií, ktoré BID uplatnila pri výpočte cien, je aj zľava pri používaní predplatných cestovných lístkov. „Chceme motivovať ľudí, aby si kupovali cenovo výhodnejšie predplatné cestovné lístky a pravidelne využívali verejnú dopravu,\" dodal A. Ballek. Napríklad mesačný predplatný lístok pre Bratislavu a jednu mimobratislavskú zónu bude stáť 32,40 eura, deväťdesiatdňový predplatný lístok pre Bratislavu a tri mimobratislavské zóny 124,20 eura a ročný sieťový predplatný lístok pre Bratislavu a všetky mimobratislavské zóny 867,70 eura. Dôchodcovia budú môcť využívať celoročnú sieťovú kartu pre všetky trate za 20,80 eura.




Created by OXIDE, s.r.o.