Malacky.sk: Úvodná stránka

Dnes je 10.12.2022. Čas načítania stránky: 19:11:02. Meniny má Radúz.



   





Samosprávy už svoje dlhy neskryjú (09.12.2013)

Samosprávy už svoje dlhy neskryjú

Zdroj: Hospodárske noviny Strana: 11 Servis: HN plus Dátum: 06.12.2013 00:00:00Autor: Tomáš Púchly

ŠETRENIE l Mestá, obce a župy majú hospodáriť podľa prísnejších pravidiel. Budú transparentnejšie.
Bratislava

 „Je to posun k lepšiemu.Novela obmedzí skrývanie dlhov a pomôže dopredu signalizovať možné problémy s nadmernými dlhmi samospráv,“ hodnotí nové pravidlá Peter Goliáš, riaditeľ INEKO. Novela zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy prináša viacero noviniek.

Najzásadnejšou je práve zmena samotnej definície dlhu. Časť z neho si totiž mestá, obce a župy doteraz úspešne skrývali v investičných a dodávateľských zmluvách so súkromníkmi. Po novom to už nebude možné. „Predefinovanie je veľmi dobrým krokom. Týmto spôsobom sa môže zistiť, že samospráva má omnoho vyššie dlhy, ako dnes reálne prezentuje,“ tvrdí Pošvanc. Rozpočty tak budú transparentnejšie.

Pod dohľadom Samosprávy okrem toho budú musieť posielať ministerstvu financií návrhy a úpravy svojich rozpočtov a raz za štvrťrok aj ich priebežné plnenie. Štát tak získa detailnejší prehľad o ich hospodárení. Doteraz totiž dostával iba schválené rozpočty a záverečné účty, v ktorých ho mohli čakať nepríjemné prekvapenia.

Väčší prehľad si vláda zabezpečila aj tým, že obmedzila ich možnosti meniť rozpočet v priebehu roka. Zmeny, ktorými by zvýšili schodok, totiž budú môcť robiť iba do 31. augusta. Výnimku budú mať len v prípade odstraňovania havarijného stavu, následkov živelnej pohromy alebo pri financovaní projektov z eurofondov.

Zmena však môže priniesť aj nepríjemnosti. Napriek tomu, že informačný systém, ktorý výmenu dát zabezpečí, sa pripravuje už štyri roky, samosprávy môžu zaznamenať jednorazové náklady. Podľa Jozefa Turčányho, výkonného podpredsedu Združenia miest a obcí Slovenska bude výška týchto výdavkov závisieť od veľkosti mesta a obce.

„Hlavne menšie samosprávy môžu mať problém s prechodom na nový systém. To sa však časom vyrieši.  Túto novinku však hodnotím pozitívne,“ dopĺňa Matúš Pošvanc, riaditeľ Nadácie F. A. Hayeka.

Dlhy vyrába najmä štát 

Pravidlá pre samosprávy sa síce opäť sprísňujú, no tie na rozdiel od štátu už druhý rok hospodária s prebytkom. Otázkou preto ostáva, či nie sú ešte prísnejšie požiadavky neprimerané. „Samosprávy majú v roku 2013 niesť takmer polovicu naplánovaného šetrenia Ficovej vlády, a to napriek tomu, že výdavky samospráv netvoria ani pätinu celkových výdavkov verejnej správy,“ hodnotí Dušan Sloboda, analytik Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika.

Pravidlá, ktoré platili pre mestá, obce a župy už od roku 2004 sú však už dnes prísnejšie ako tie, ktoré stanovuje ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti. „Z tohto pohľadu je diskutabilné, či bolo ďalšie sprísňovanie nevyhnutné,“ tvrdí Turčány. Novela totiž od roku 2015 zavádza aj „mäkké hranice“ dlhovej brzdy, ktoré sa aktivujú ešte pred úrovňou 60 percent dlhu.

Mnohé samosprávy by však mohli predísť plateniu pokút, ktoré im po prekročení tejto hranice ukladá ústavný zákon. Nové pravidlá prinášajú pozitívne zmeny, riziko pre konsolidáciu verejných financií však veľmi neznižujú. „Štát totiž k sebe nepristupuje rovnakým prísnejším metrom,“
uzatvára Pošvanc.




Created by OXIDE, s.r.o.