Malacky.sk: Úvodná stránka

Dnes je 10.12.2022. Čas načítania stránky: 19:11:13. Meniny má Radúz.



   





Integrovaná doprava: Cestujúci hovoria o úskaliach, prevádzkovateľ čaká podnety (23.09.2013)

Zdroj: Týždenník pre Záhorie, Strana: 02, Autor: INGRID SOCHOROVÁ, Dátum: 23.09.2013

Niektorí ľudia majú v súvislosti s cestovaním na jednotný lístok problémy. Spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava očakáva všetky ich podnety.

ZÁHORIE. Integrovaná doprava je od 1. júna 2013 realitou na území mesta Bratislavy, ako aj v okrese Malacky.

Cestujúci si postupne zvykli na možnosť využiť jednotný cestovný lístok, po zakúpení ktorého môžu ľubovoľne kombinovať viaceré druhy dopravy bez ohľadu na to, ktorý dopravca ich prevádzkuje.
Podľa vyjadrení niektorých však pri danom spôsobe dopravy preplatia. V rámci systému zároveň treba doriešiť zjednotenie tarifných podmienok pre držiteľov preukazov ŤZP/ŤZP-S, teda zdravotne ťažko postihnutých a ich sprievodcov.

Skúšobná jazda dopadla dobre Projekt integruje viaceré druhy dopráv – mestskú hromadnú dopravu, prímestské vlaky i autobusy. Zapojili sa do neho spoločnosti Dopravný podnik Bratislava, a.s., Slovak Lines, a.s., Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. a Železnice Slovenskej republiky. Všetci dopravcovia ponúkajú integrované dopravné pásma od Bratislavy počnúc až po Záhorie.

Funkčnosť integrovanej dopravy testovali na Záhorí v júni tohto roku. O jej spoľahlivosti sa vtedy prišli presvedčiť predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo a riaditeľ Bratislavskej integrovanej dopravy (BID), a.s.

Rastislav Cenký v rolách cestujúcich na trase BratislavaZohor. Využili možnosť jedného predplatného cestovného lístka smerom na Záhorie, a to na MHD, prímestské vlaky a autobusy prostredníctvom 30-dňového predplatného cestovného lístka. „Som rád, že projekt, o ktorom sa tu osem rokov len rozprávalo, sme spustili a funguje.
Rozprával som sa s pasažiermi a pýtal sa na ich názor, ako im to pomôže finančne i časovo dochádzať zo Záhoria do hlavného mesta. Bol som prekvapený, ako rýchlo sa ľudia dokázali s týmto modelom zžiť a oceniť, aké výhody im prináša,“ povedal vtedy po príchode na bratislavskú Hlavnú železničnú stanicu Pavol Frešo.

Cestujúci:
Bez BID je to lacnejšie Ako uviedla Margaréta Gačková, hovorkyňa BID, pri zavedení Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja IDS BK vedenie BID, a.s., zapojení dopravcovia, aj ich zriaďovatelia zohľadňovali rôzne kritéria.

Výsledkom bola postupná integrácia cenových taríf, ostatných tarifných podmienok (napr. zľavy pre rôzne skupiny cestujúcich, vrátane ŤZP) ako aj vytvorených pásiem IDS BK smerom na Záhorie.
Niektorí cestujúci však po určitých skúsenostiach cestovanie na jeden lístok prehodnocujú, respektíve o používaní integrovanej dopravy s ohľadom na výšku celkových nákladov neuvažujú.

Z Bratislavy na Záhorie
Kontaktovala nás cestujúca, ktorá dochádza do práce z Bratislavy na Záhorie. „Musieť cestovať do roboty len preto, že som si tam zabudla mobil to je teda terno. Aspoň som pritom zistila, že integrovaná doprava na jednu kartičku je len medový motúz, ktorým sa opäť ktosi pokúša vyťahovať peniaze z našich peňaženiek.
To, že ma s ňou cestovanie na tri mesiace vyjde o 50 eur drahšie ako na bežný vlakový lístok, som zistila už dávno. le to, že ma za kúpený trojmesačný lístok, platný do 11. septembra za vyše 200 eur, odmietne odviezť medzimestský autobus, to som nečakala,“
vyjadrila sa. ysvetlila nám, že bez BID ju cestovanie vyjde oveľa lacnejšie.

„Ako Bratislavčanka mám električenku na Bratislavskú kartu s 10-percentnou zľavou, na 3 mesiace stojí 64,71 eur. S tou môžem cestovať aj vlakom až po Devínske Jazero - je to v cene, keďže električenka je integrovaná bez možnosti výberu lacnejšieho variantu. Na cestovanie z Bratislavy do Malaciek a späť teda potrebujem ešte bežný predplatný vlakový spiatočný lístok na trasu Devínske Jazero - Malacky. Je to na mesiac 28,60 eur, teda na tri mesiace 85,80 eur. Na tri mesiace ma tak bežné cestovanie do práce dovedna vyjde 150,51 eur, zatiaľ čo pri kúpe integrovanej dopravy zaplatíte na rovnaké obdobie až 206,90 eur!“ priblížila.

Ako ďalej uviedla, BID by sa mala dať nahrať na električenku, na vlakovú kartu aj na Bratislavskú mestskú kartu.
„Ja som ju mala nahratú na električenke. Vo vlaku to čítali bez problémov. Raz som však potrebovala ísť autobusom a tam mi po priložení predplatenej karty šofér oznámil, že tam nemám vložené peniaze! Zabudli teda povedať, čo všetko máme pobehať, kým raz využijem iný druh dopravy za tie nehorázne peniaze,“ rozhorčene opísala svoju skúsenosť.

Okrem toho dodala, že doprava – každý vlak – denne mešká 25 – 30 minút. Cestovanie sťažujú výluky, čo potrvá do konca októbra. Následne, podľa nového cestovného poriadku, zrušia zrýchlené REXy (regionálne expresy) Takže aká integrácia? Všetko ide dolu vodou, k tomu sú dopravné prostriedky buď prekúrené alebo preklimatizované. Hrozné,“ uzatvorila nespokojná cestujúca.

Zo Záhoria do Bratislavy
Ďalšia cestujúca sa musí dopraviť do práce v opačnom smere - zo Záhoria do hlavného mesta. Cestujem denne na trase Závod – Bratislava-Lamač a využívam týždenný predplatný lístok na vlak a predplatný lístok na bratislavskú hromadnú dopravu, zóny 100 a 101. Táto kombinácia sa mi osvedčila. Nevyužívam dopravu regionálnymi autobusovými linkami. V porovnaní s integrovaným cestovným lístkom zakúpeným na príslušný počet precestovaných tarifných zón je môj spôsob výrazne lacnejší,“ vysvetlila.
Problém vidí v akceptovaní predplatného cestovného lístka na bratislavskú hromadnú dopravu vo vlakoch typu REX.
„Vediem dlhé rozhovory so sprievodcami jednotlivých liniek a ich postoj je rozdielny – jeden bez výhrady akceptuje predplatný lístok na tarifné zóny 100 a 101, druhý ma núti dodatočne si zakúpiť cestovný lístok na trase Bratislava, Devínska Nová Ves – Bratislava, Hlavná stanica. Pritom REXom cestujem nedobrovoľne.
Výluka pri Devínskom Jazere spôsobuje denne meškanie hádam všetkých spojov a prípojný osobný vlak na trase Malacky – Bratislava – Hlavná stanica, ktorý stojí v každej stanici na trase, ráno pri prestupovaní v Malackách jednoducho nenájdem a som nútená pokračovať REXom na Hlavnú stanicu,“ hovorí o každodenných úskaliach cestovania Záhoráčka.

BID:
Sme vďační za podnety cestujúcich IDS BK sa spustil 1. 6. 2013. Na jeho začiatku platili ešte prechodné ustanovenia a preto je možné, že ak mal cestujúci zakúpený predplatný cestovný lístok pred zavedením IDS (napr. zakúpený mesačník do 30.5.2013), predmetný cestovný lístok nemohol využiť v IDS BK, informovala Margaréta Gačková. „Naďalej platí, že si každý občan podľa toho, ako frekventovane cestuje, kam presne smeruje jeho cesta, koľkokrát a na aký dopravný prostriedok prestupuje, musí sám zvážiť po zrátaní nákladov, či sa mu oplatí viac využívať jednotlivé cestovné lístky dopravcov, alebo si zakúpiť integrovaný predplatný cestovný lístok,“ uviedla. Podotkla, že stále sa môže stať, a to BID, a. s., nikdy nepopierala, že pre niektoré skupiny cestujúcej verejnosti bude výhodnejšie využiť duálnu tarifu.

V súvislosti s odmietnutím cestovania vysvetlila, že k tomu mohlo dôjsť pri už spomínanom prechodnom období, kedy postupne expirovali prv zakúpené lístky a už sa prechádzalo na tarifu IDS BK.
„Všetkým cestujúcim do budúcnosti odporúčame, aby akékoľvek nezrovnalosti ihneď riešili na mieste, či už s vodičom, alebo so samotným dopravcom, teda so ZSSK, Dopravným podnikom Bratislava alebo Slovak lines, ktorí sú do IDS BK zapojení. Podnety od cestujúcich dostávame často a sme za to vďační, lebo nám to v prvých dňoch zavedenia IDS BK pomohlo systém doladiť,“
vyjadrila sa Margaréta Gačková.

K zdravotne postihnutým prebehnú rokovania Na mieste je ešte otázka zliav pre občanov s preukazom ŤZP/ŤZP-S. Hovorkyňa BID v tejto súvislosti uviedla, že tarifné podmienky sa u zapojených dopravcov postupne zlaďujú.

„V súčasnom období platí prechodné obdobie do 31. decembra 2013, kedy držitelia týchto preukazov majú vo vozidlách MHD na území zón 100+101 nárok na bezplatnú prepravu. Do konca prechodného obdobia, teda do 31. decembra 2013 prebehnú rokovania objednávateľov výkonov vo verejnom záujme vo veci zjednotenia tarifných podmienok držiteľov ŤZP/ŤZP-S v IDS BK,“ priblížila Margaréta Gačková. Spustenie druhej etapy Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja je plánované na december tohto roka. Bude zahŕňať prepravu na predplatné cestovné lístky v celom Bratislavskom regióne.




Created by OXIDE, s.r.o.