Malacky.sk: Úvodná stránka

Dnes je 10.12.2022. Čas načítania stránky: 19:11:58. Meniny má Radúz.



   





O poplatkoch za parkovanie v meste rozmýšľajú aj Malacky (22.04.2013)

O poplatkoch za parkovanie v meste rozmýšľajú aj Malacky

Zdroj: Týždenník pre Záhorie, Strana: 2, Autor: ŽANETA JANEČKOVÁ, Dátum: 22.04.2013

Problémy s parkovaním nemajú Malacky len v centre mesta. Postupne sa rozširujú aj na sídliská. Radnica si nechala vypracovať DOPRAVNÚ ŠTÚDIU, ktorá sa venuje jednotnej mestskej parkovacej politike a navrhuje možné riešenia.

MALACKY. Čoraz vyšší počet áut v mestách a ich častejšie využívanie núti samosprávy zamyslieť sa nad riešením statickej dopravy. Niektoré z nich ešte len nedávno pristúpili k spoplatneniu parkovania. Senica tak urobila minulý rok.

Koncepcia je otvorená aj ľuďom

Statická doprava trápi aj mesto Malacky. Samospráva si preto nechala vypracovať dopravnú štúdiu s názvom Malacky koncepcia parkovania, ktorá sa zameriava na riešenie statickej dopravy v troch oblastiach: v centre, pri nemocnici a v priľahlom parku a na sídlisku Juh. Dopravnou štúdiou sa minulý štvrtok zaoberalo mestské zastupiteľstvo, ktoré ju vzalo na vedomie.
„Koncepcia je prvotnou analýzou situácie a navrhuje možné riešenia. Na všetkom sa teraz bude ďalej pracovať. Návrhy sa budú rozpracúvať a budú predmetom diskusie. Vyjadriť sa budú môcť aj občania,“ povedala hovorkyňa mesta Michaela Janotová.

Ako sa píše v štúdii, problémy s parkovaním sa z centra mesta postupne rozširujú do vzdialenejších polôh a stávajú sa limitujúcim faktorom zlepšovania kvality života v meste. Riešením nie je ani budovanie parkovacích miest, pretože niet kde. „Všetky plošné rezervy, ktoré mohli byť venované parkovaniu, sú už skoro vyčerpané,“ uvádza sa v štúdii. Spracovatelia koncepcie parkovania v Malackách si dali za cieľ získať nové parkovacie možnosti, dosiahnuť vyššiu obrátkovosť odstavených vozidiel na parkoviskách, ale aj spoplatnenie parkovania, čo by znamenalo prínos do mestského rozpočtu.

Spoplatnenie je najreálnejšie

Majitelia áut dnes využívajú na parkovanie všetky dostupné plochy, teda aj také, ktoré majú inú funkciu ako napríklad zeleň a chodníky. „Kapacita parkovacích plôch, osobitne v centre mesta, je nedostatočná. Zastavané územie už nemá dostatok voľných plôch pre naplnenie požadovaných kapacít na odstavovanie vozidiel.“ Parkovacie domy si zasa podľa štúdie vyžadujú veľké investície s malou finančnou návratnosťou. „Pritom vysoká cena za parkovanie v garážach (aj budúcich) odrádza vodičov od pravidelného využívania takýchto služieb.“

Z koncepcie parkovania vyplýva, že pre tieto dôvody sa v centre mesta ukazuje ako veľmi reálna možnosť zavedenie plošnej regulácie spolu so spoplatnením parkovania. V centre mesta je viac ako 2 200 parkovacích miest, s ktorými sa dá počítať. Do toho nie sú zarátané vyhradené, rezervované parkovacie miesta, ktoré tvoria samostatnú časť.

NÁVRH ZÓN SPOPLATNENÉHO PARKOVANIA

l Oblasť centrum mesta, definovaná ulicami: Kukučínova, Partizánska, Nádražná, I/2 –
Gen. M. R. Štefánika, Cesta mládeže, I/2 – Brnianska. Ulice budú zahrnuté do riešenej oblasti v celom profile.

l Oblasť nemocnice definovaná parkoviskom pred nemocnicou, pre park je navrhované parkovisko na mieste dopravného ihriska

l Sídlisko Juh – celá časť

l Priľahlé komunikácie, na ktorých je popísaný len regulatív na parkovanie

Zdroj: Malacky koncepcia parkovania NÁVRH REGULOVANÉHO PARKOVANIA

Nová mestská parkovacia politika bude uplatňovaná najmä v centrálnej mestskej časti. „Maximálny dopyt po parkovacích miestach je v polohe za objektmi Mestského úradu Malacky a za objektmi nákupného a kultúrneho strediska. V okrajových častiach takto vymedzenej oblasti sa nachádza sídlisko, ktoré tiež nemá dostatok parkovacích miest,“ uvádza sa v dopravnej štúdii.
Vytypovaniu zón so spoplatneným a kontrolovaným parkovaním musí prechádzať lokálna analýza súčasnej situácie v parkovaní a odstavovaní osobných automobilov. Ohľad sa pri tom musí brať na dodržanie ochrany práva obyvateľov v rezidenčných oblastiach mesta na odstavenie súkromných áut v primeranej vzdialenosti od bydliska (do 200 - 300metrov).

„V žiadnej časti mesta nesmie prevážiť komerčný záujem z prenájmov a vyhradení parkovacích miest pred záujmami obyvateľov príslušnej lokality.“
Pokiaľ ide o vyhradzovanie parkovacích miest v rezidenčných oblastiach, podľa štúdie by nemalo prekročiť 10-15 percent celkového počtu parkovísk v každej lokalite. „Vyhradenie parkovísk pre telesne postihnutých vodičov je akceptovateľné vo všetkých polohách mesta.“

JEDNOTNÁ PARKOVACIA POLITIKA MESTA

Jej hlavným zámerom je postupné dosiahnutie vyrovnaného stavu v parkovaní a odstavovaní motorových vozidiel na celom území mesta, najmä neinvestičnou (organizačnou) cestou tak, že bude:
- zlepšovanie podmienok parkovania vo všetkých mestských častiach, pričom v 1. etape jej zavádzania bude pozornosť zameraná na celomestské centrum.
- umožnené bezproblémové odstavovanie motorových vozidiel obyvateľov vo všetkých obytných oblastiach mesta v dostupných vzdialenostiach od bydliska (do 200 metrov)
- umožnené riadenie a regulovanie parkovania vo vybraných oblastiach aj finančnými nástrojmi regulácie (spoplatnenie parkovania)
- získanie príspevku do mestského rozpočtu zo spoplatneného parkovania - dosiahnutie približne rovnovážneho stavu v ponuke (regulovanej a požiadavkami (vopred definovanými v MPP) na parkovanie a odstavovanie osobných vozidiel - odstránenie možnosti odstavovania a parkovania motorových vozidiel nad 3,5 ton z regulovanej zóny parkovania okrem hromadnej dopravy na vyznačených parkovacích miestach

Zdroj: Malacky koncepcia parkovania

 




Created by OXIDE, s.r.o.