Malacky.sk: Úvodná stránka

Dnes je 10.12.2022. Čas načítania stránky: 19:12:57. Meniny má Radúz.



   





Trať medzi Zohorom a Záhorskou Vsou má 100 rokov (05.12.2011)

Zdroj: SITA, Strana: , Autor: tk;mt, Dátum: 02.12.2011 16:49:07

BRATISLAVA 2. decembra (SITA) - Železničná trať Zohor – Záhorská Ves a Zohor – Plavecký Mikuláš je v prevádzke už 100 rokov. Pri tejto príležitosti dnes Bratislavská župa v spolupráci so Železnicami SR a Občianskym združením Klub priateľov histórie železničnej dopravy vypravila historický parný rušeň 331.037 s dvoma historickými vozňami na trase Bratislava – Záhorská Ves. Okrem bratislavského župana Pavla Freša sa historickým vláčikom zviezli aj starostovia z niektorých bratislavských mestských častí a tiež starostovia a primátori zo Záhoria. Zámerom župy je podľa Pavla Freša zachovať túto železničku, aby najmenej ďalších sto rokov slúžila ľuďom. „Chceme tým podporiť aj tú alternatívnu verejnú dopravu v rámci Záhoria. Trať chceme zachovať a rátame s ňou v projekte integrovanej dopravy,“ povedal župan Frešo. Ako ďalej uviedol, cieľom župy je vytvoriť zo železničnej dopravy ako takej chrbtovú kosť integrovanej dopravy v celom regióne. Občania, ktorí cestujú na trase Zohor – Záhorská Ves sa však môžu tešiť aj z toho, že starú vlakovú súpravu nahradí v budúcom roku nová. Bratislavský kraj sa ako jediný spomedzi samosprávnych krajov na Slovensku podieľa na spolufinancovaní takéhoto druhu regionálnej dopravy. Štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Arpád Érsek to ocenil a zároveň vyzval aj ďalšie kraje, aby sa v budúcnosti ujali takejto iniciatívy. Partnermi projektu 100. výročia sú Železnice Slovenskej republiky, Múzejno-dokumentačné centrum Bratislava, OZ Klub priateľov histórie železničnej doprav a webový portál VLAKY.NET.
Koncesiu na výstavbu a prevádzku trate Plavecký Mikuláš - Rohožník - Zohor - Záhorská Ves získali Emil Révész z Malaciek a Ľudovít Fabián z Budapešti. Na celej trati s desiatimi stanicami dlhej 49,9 km bolo treba vybudovať 97 mostov a priepustov. Stavebné náklady dosiahli čiastku 5 380 000 korún. Prevádzka na trati sa začala 15.11.1911. Trať vedie pomerne nenáročným terénom Záhorskej nížiny na úpätí Malých Karpát. Medzi stanicami Zohor a Lozorno mimoúrovňovo križuje na železobetónových mostoch cestu z Bratislavy do Malaciek a diaľnicu D2 z Bratislavy do Prahy. Úsek Zohor - Rohožník bol v polovici sedemdesiatych rokov modernizovaný kvôli výstavbe cementárne v Rohožníku, vďaka ktorej sa podstatne zvýšil objem nákladnej dopravy.
Agentúru SITA informovala hovorkyňa Bratislavského samosprávneho kraja Iveta Tyšlerová.



Created by OXIDE, s.r.o.