„Záhorie je môjmu srdcu veľmi blízke. Mal som babičku v Senici, kam som chodieval na prázdniny. Starenku mám v Sekuliach a veľa kamarátov v Dojči. Takže na Záhorie chodím často a cítim sa tu takmer ako doma,“ - týmito slovami začal nový predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba pracovný výjazd v Malackách. Postupne navštívi všetky lokality kraja, aby zostavil svoje programové vyhlásenie – súhrn úloh, ktorým sa v najbližších 5 rokoch hodlá venovať. Ako povedal pre mestské médiá, Malacky budú mať v tomto dokumente rovnako dôležité miesto ako Pezinok, Senec či Bratislava.
Primátor Juraj Říha sa so svojím menovcom na čele BSK stretol už niekoľkokrát: počas kampane pred voľbami do VÚC a v povolebnom období aj na rokovaniach krajského zastupiteľstva. Práve J. Říha spolu s Luciou Vidanovou sú novozvolenými poslancami BSK za Malacky. „Som potešený, že pán predseda sa na úvod svojho funkčného obdobia rozhodol práve pre návštevu nášho regiónu,“ konštatoval primátor. „Medzi poslancami v Malackách a vedením mesta je harmónia, ktorá sa odráža v rozvoji mesta. Tú nám môžu v dobrom iní závidieť,“ hodnotí novozvolená poslankyňa BSK Lucia Vidanová svoje skúsenosti z práce v mestskom zastupiteľstve v Malackách. Podľa jej názoru je ťažšie zosúladiť 50-členný zbor župného zastupiteľstva rozdelený do viacerých klubov, presadzujúcich vlastné politické aj územné záujmy. „Preto je potrebné mať dostatočne vyargumentované a prediskutované tézy ešte pred procesom schvaľovania. Tu veľmi vítam iniciatívu pána župana sformulovať programové vyhlásenie BSK. Budú v ňom zapracované požiadavky zo strany poslancov či poslaneckých klubov. To, ako bude župa vyzerať o päť rokov, máme predsa v rukách spolu. Verím, že sa v práci za lepší kraj zladíme,“ doplnila L. Vidanová.
TOP priorita: odklonenie dopravy z mesta
Vedenie Malaciek predstavilo županovi priority mesta: riešenie tranzitnej dopravy, vybudovanie záchytného parkoviska a zachovanie urgentu v malackej nemocnici.
Najväčšou boľačkou mesta je tranzit nákladných áut, ktorý vedie centrom Malaciek. „Nákladné autá z Rohožníka, najmä z cementárne, musia prejsť Malackami, aby sa dostali na diaľnicu smer Bratislava alebo Brno. Rovnaká situácia je aj od Veľkých Levár či Studienky –autá z týchto smerov takisto musia prejsť centrom Malaciek, aby sa napojili na diaľnicu,“ vysvetlil situáciu primátor. Županovi zároveň objasnil, že mesto nečaká so založenými rukami, ale koná aj samo: „Máme pripravené projekty dvoch diaľničných križovatiek, ktoré by odklonili tranzit na diaľnicu v mieste mimo Malaciek. Ide o projekty D2-Rohožník a D2-Studienka. Križovatka D2-Rohožník už prešla procesom posudzovania vplyvov na životné prostredie EIA a momentálne sme v štádiu prípravy tendra na dokumentáciu. V prípade navrhovanej križovatky D2-Studienka už Národná diaľničná spoločnosť pripravuje technickú štúdiu ako podklad pre EIA.“ Pre druhú spomínanú križovatku je potrebné vybudovať prepojenie medzi cestou I. triedy (Malacky – Veľké Leváre) a cestou II. triedy (Malacky – Studienka), ktoré bude vyúsťovať pri Moteli M. Ide o vzdialenosť približne 2 kilometre. Župa by mohla výrazne pomôcť pri objednaní technickej štúdie prepojenia týchto ciest.
Záchytné parkovisko
Druhým dôležitým projektom pre Malacky je vybudovanie záchytného parkoviska pri železničnej stanici. Ide o projekt regionálneho významu, aby mali nielen Malačania, ale aj obyvatelia okolitých obcí zabezpečené komfortné cestovanie a prestupovanie do Bratislavy. Záchytné parkovisko sa pripravuje v areáli bývalej píly. Projekt navrhuje 89 parkovacích miest pre autá a kryté prístrešky pre bicykle. Parkovisko bude „inteligentné”, pretože sa počíta s magnetickými senzormi a mobilnou aplikáciou. Mesto už podalo žiadosť na čiastočné financovanie z eurofondov.
Urgent v malackej nemocnici
Riaditeľ nemocnice v Malackách Peter Kalenčík vysvetlil županovi fungovanie a financovanie urgentných príjmov. Hovoril aj o tom, že ministerstvo zdravotnícva tvorí novú sieť urgentov, ktoré by financovali zdravotné poisťovne, avšak Malacky v tomto návrhu chýbajú. Vedenie nemocnice i mesta to považuje za chybu, pretože sme centrom spádovej oblasti s vyše 60 tisíc obyvateľmi. Urgentný príjem v Malackách nateraz financuje BSK, ale ak by sa ho podarilo zaradiť do siete ministerstva zdravotníctva, platila by ho zdravotná poisťovňa a kraj by takto ušetrené peniaze mohol investovať inde. Žiaľ, na druhý deň po návšteve župana v Malackách vláda schválila pôvodný návrh ministerstva.
Župan: problémov je veľa
Medzi 50 poslancami župného parlamentu je veľa zástupcov miest, obcí a bratislavských mestských častí. Čo v prípade, keď sú postoje kraja a samosprávy rozdielne?
Podľa primátora sa to ukázalo na konkrétnom príklade rekonštrukcie cesty Rohožník – Malacky: „Ako poslanec BSK plne podporujem tento projekt, ktorý zvýši kvalitu a bezpečnosť tejto komunikácie. Ako primátor Malaciek však musím zdôrazniť, že projekt - tak, ako je nastavený bývalým vedením kraja - je v príkrom rozpore so záujmom nášho mesta. Po rekonštrukcii cesty, ktorá sa, mimochodom, má skončiť pri vstupnej tabuli Malacky, sa znovu spustí obojsmerný tranzit nákladnej dopravy do priestoru pred nemocnicou a do obytnej zastavanej oblasti. Toto určite nechceme. Očakávame preto, že nové vedenie BSK bude s nami konštruktívne spolupracovať pri riešení tejto situácie,“ povedal pre Malacký hlas primátor.
„Nemáme síce zásadné problémy, s ktorými sa boria iné regióny, avšak problémov je aj tak veľa a je čo riešiť. Najväčším problémom je doprava - cítia to rovnako Bratislavčania, ako aj obyvatelia Senca, Pezinka či Malaciek. Vyriešenie dopravných problémov bude mojou prioritou,” uzavrel návštevu nášho mesta J. Droba.
Text: Ľ. Pilzová, foto: S. Osuský
Pre pridanie komentára musíte byť zaregistrovaný a prihlásený!
Komentáre
preco bol tento jednoduchy /lacny/ projet zruseny a teraz sa idu stavat 2 nove privadzace a jeden most cez dialnicu.kde chcele urobit privadzac na rohoznik.to pojde ponad domy???naco ste revitalizovali stuvyk?to bude posedenie v lesoparku alebo pri novom privadzaci.zbytocne vyhodene peniaze..cize na ludi v lokalite radek sa znova z vysoka serie.zhorsujete im prostredie.asi aj preto sa na uliciach pisniky ,hurbanova ani nevymienali autobusove zastavky...naco ved ludia od tial aj tak postupne budu utekat kvoli takym horeuvedenym uzasnym projektom.ved kto by nechcel byvat pri novom privadzaci,dychat smrad,pocuvat hluk....super byznis pre vsetkych ,len nie pre obyvatelov.
a ako odklonite kamiony co idu na solosnicu a lozorno???co keby niekto tym nenazrancom v cementarni rohoznik konecne prikazal urobyt si prekladisko v zohore,kam by produkciu vozili vlakom a od zohoru maju existujuce napojenie na dialnicu.a bolo by vsetko vyriesene ,doprava,rozbyte cesty a ziadne nove obchvaty atd.ale to by sa na tom nik nenabalil ,ze ?pekna spinavost.