Malacky.sk: Úvodná stránka

Dnes je 10.12.2022. Čas načítania stránky: 19:13:14. Meniny má Radúz.



   





Milovaná voda, čo páli ako oheň a je tvrdá ako betón (19.07.2011)

Zdroj: Šport, Strana: 28, Autor: IVOR LEHOŤAN, Dátum: 18.07.2011 

ČO JE TO VODNÝ MOTORIZMUS? - vysvetľuje MARIÁN JUNG,
Je to pastva pre oči vidieť kĺzať sa motorové pretekárske lode po hladinách riek alebo nádrží. Divadlo pre ľudí na brehoch. Piloti síce jazdia
na vode, bývajú mokrí, ale môžu sa na nej aj spáliť alebo doudierať. Vodný motorizmus je šport, pri ktorom tuhne krv v žilách - na hladine i na brehu. ktorý čaká na tridsiatu medailu vo svojej kariére Na Slovensku je v ňom majster nad majstrov Marián Jung, tridsaťsedemročný Malačan, ženáč, ktorí spolu s manželkou sa tešia na októbrový druhý prírastok do rodiny. Člen VŠC Dukla Banská Bystrica (od roku 2000, predtým Benzinol Team Malacky a Mišiak Racing Team) je majster sveta vo Formule 500 z roku 2009 a celkovo päťnásobný majster Európy. Nedávno sa tešil z európskeho titulu, tentoraz v kategórii O-700, v poľskom Znine. Je líder poradia seriálu MS v kubatúre O-500. Na jeseň by teda mohol mať na konte ďalší titul. Prví štyria jazdci sú „nasekaní“ v rozpätí siedmich bodov. Bude to ešte fuška pre tohto sivovlasého sympaťáka vo zvyšných troch pretekoch v Nemecku a Taliansku. Marián Jung sa okrem súťažného jazdenia venuje aj servisu motorových člnov po celej Európe. „Zákazníkmi sú Slováci, ktorí majú člny na Slovensku alebo v Chorvátsku. Je to sezónna práca na jar alebo na jeseň. Spúšťam ich lode na vodu alebo ich zazimujem,“ vravel Jung.

MAJSTER NA VRTULE Z NEMECKA
Vodný motorizmus je drahý šport. Preto si Marián prenajíma loď a celú techniku od nemeckého Demmler Racing Team, ktorého je členom. Hovorí, že má šťastie na loď, ale aj na ľudí v tíme, dopustiť nedá najmä na nemeckého špecialistu na lodné vrtule Günthera Walda.

„Jazdíme s novou loďou kategórie O-700 a O-500, máme nové motory. Cítim sa v nej komfortne a jazdecky na vode veľmi dobre,“ hovoril Jung. „Mám veľkú šancu na titul majstra sveta v kategórii O-500. V minulých pretekoch na Dunaji v Maďarsku som prekvapil, lebo som zdolal domáceho Havasa jazdiaceho s rakúskou licenciou, ktorý mal najazdenú trať. Vypláca sa mi, že minulý rok, už v auguste, som začal skôr testovať materiál na rok 2011. Osvedčujú sa loď i súčiastky.“

Jung je v týchto dňoch na sústredení na Jadrane, v chorvátskom Zadare, s Talianmi. Prikmotril sa k nim, pretože v tom prípade nepotrebuje on zabezpečovať na jazdenie všetko potrebné na mori - napríklad aj záchranné člny, ktoré Taliani, takisto vojenskí vodní motoristi, majú k dispozícii. Na morskej hladine skúša Jung nové materiály a tie, ktoré sa osvedčia, nasadí možno už na najbližšie preteky seriálu MS kubatúry O-500 v Nemecku.
„Od Demmler Teamu som dostal na sezónu najnovšiu loď. Bola to dosť veľká odvaha, že sme ju ešte zväčšili a rozšírili. Aj jej talianski výrobcovia sa toho obávali, ale je to pozitívna zmena. Takto mi ešte nesedela žiadna loď. Je karbonovo-kevlarová, vo vnútri je kokpit vyrobený z yrexu. Vyzerá ako ten z automobilov F1, len je trochu menší. Moja loď má minimálny hmotnostný limit 280 kilogramov po dojazdení aj so mnou, dovažoval som ju rôznymi závažiami o 14 kíl, pretože ja osobne som dosť štíhly a nedávno som pre baktériu v organizme schudol až deväť kíl. Lekári ma však už dali dokopy,“ vydýchol si s úľavou Jung. Spomenul, že má skvelého vrtuľára Günthera Walda.

„S naším tímom Demmler Racing Team chodí na všetky preteky. Keď je potrebné, doklepne kladivom vrtuľu tak šikovne, aby bola ideálna. Jej správne nastavenie dokáže vytvoriť väčší záber vo vode, zvýšiť otáčky lode aj o tristo. Vrtuľa je u nás niečo ako pneumatiky na pretekárskom aute. Je to veda, aj keď to vyzerá jednoducho - príde vrtuľár Wald, klepne kladivom sprava a zľava... On je jeden z dvoch najlepších ,fachmanov’ v tomto smere na svete.“

ČESI PREDÁVALI METYLALKOHOL DO MOTORA
Vo vodnom motorizme jazdia lode na metylalkohol a ricínový olej. Ich spotreba je 18 litrov na trať dlhú 12 kilometrov. Ide o vysokootáčkové dvojtaktné motory.
„Tankujeme v depe, v prípade, že je jazda z nejakého dôvodu prerušená a lode zostávajú na vode, dotankovanie je priamo na nej. Spomeniem jednu milú príhodu... Česi raz predali všetok zvyšný metyalkohol, ktorý im zostal po pretekoch v Rusku, domácim chlapíkom...“ smial sa Jung.
V kokpite, v ktorom sedí v triede O-700 trochu zošikma, má pod pravou nohou plyn ako v aute, pod ľavou zase pedál na ovládanie výfukov. Na volante má celkom štyri tlačidlá, tými ovláda sklápanie motora a jeho vysúvanie nahor a nadol. Keď Jung jazdil ešte v kategórii OSY 400 a v lodiach z kubatúr 125, 175, 250 a 350 ccm, ležal hlavou dopredu. To bola záťaž na lakte a brušné svalstvo! Pretekári musia byť dobre trénovaní športovci. Musia mať za sebou silný tím. Jung má šťastie, že má podporu VŠC Dukla a roky ho podporuje ako manažér a tréner Ján Miškovič.

OKOLO BÓJÍ STOPÄŤDESIATKOU
Trate pre vodných motoristov sú stavané na jazerách ako trojuholníky, na riekach ide o ovál s dvoma 180-stupňovými zákrutami.
„Vodný čln vo Formule 500 dosahuje rýchlosť na vode niečo medzi 170 až 180 kilometrami za hodinu, v kategórii O-700 ,letím’ nad vodou na rovinkách aj dvestovkou. Páliť rýchlejšie to by sa už stala loď neovládateľnou. Prejazd v 180-stupňovej zákrute okolo bóje zvládam v rýchlosti okolo 150 kilometrov. Preťaženie v nej dosahuje 3 G. Formula 500 je považovaná vo vodnom motorizme za kráľovskú triedu, moja O-700 je povedzme ako slabší superbike v cestných motocykloch,“ približoval Jung technické parametre.

RAZ BOL PRI ŇOM UŽ AJ KŇAZ
Na pretekoch v USA mal v roku 2003 Jung haváriu, po ktorej ho previezli do nemocnice s podozrením na dolámané rebrá a k jeho posteli pozvali aj kňaza, pátera Thomasa Batkovskeho pochádzajúceho z tatranského Lendaku. Vraj keby bolo treba Mariána vyspovedať na poslednej ceste...
Havárie vo vodnom motorizme bývajú dosť časté. Najhoršie je, keď jedna z lodí trafí do druhej špicou do boku. Potom sa stáva, že zlomí pretekárove rebrá, tie mu prepichnú pľúca či srdce a nastáva fatálny koniec. Záchrana zraneného musí byť na každých pretekoch puntičkársky organizovaná. „Mňa ten páter Batkovsky v Spojených štátoch asi dobre požehnal, pretože odvtedy ma havárie obchádzajú. Nedávno praskli dvom českým jazdcom na obrátkach na rieke, v tom veľkom preťažení, šiesty a siedmy stavec na chrbtici. A to z toho dôvodu, že nemali dobre utiahnuté bezpečnostné pásy v kokpite,“ vysvetľoval Jung. „Jazdíme na hrane, medzi úspešným predídením jazdca a prevrátením sa lode je veľmi malinký rozdiel. Je to poriadny nápor na fyzičku i psychiku. Mne túto sezónu vychádzajú predbiehacie manévre. Niekedy je to tak, že nasadím naň a čakám, ako sa to skončí... Po každej súťaži som na dva dni vyradený z akejkoľvek aktivity. Doktor Benda u mňa zistil vysoký stresový ekvivalent zaťaženia. Dva dni po pretekoch iba oddychujem poležiačky. V hlave mi síce nehučí, ale som vyčerpaný z dosť veľkých otrasov na hladine.“ Kto si skúsil jazdu za člnom na vodných lyžiach, ten vie, že pád v rýchlosti šesťdesiat kilometrov na hladinu je ako na betón. Veľmi bolí a sú po ňom zaručené odreniny, modriny.

„Pri vypadnutí vodného motoristu z lode v rýchlosti vyše 60 kilometrov za hodinu sa kotúľa po vode. Pri nižšej sa ponorí pod hladinu. V kategórii Formula 500 a 700 sa môže stať, že pri podfúknutí vetrom a prevrátení na kapotu je jazdec v kokpite pod vodou. Preto musíme mať povinne poruke kyslíkovú fľašu, s ktorou môžeme v prípade potreby 12 až 15 minút dýchať pod vodou, kým nezasiahnu záchranári. Každý kokpit musí prejsť pred sezónou testom, musí vydržať tlak na prehyb až do 7 milimetrov. Kyslíkovú fľašu som ešte nemusel použiť. Po havárii som takisto zatiaľ nebol v bezvedomí, ako sa to stáva. Ja si vychutnám všetky bolesti... Sme však trénovaní na prípad havárie, každý pretekár musí podstúpiť v špeciálnom kokpite takzvaný prevracací test, otvoriť si ho a vyplávať spod vody. Na sebe máme kevlarové vesty, pretože kĺzanie po vode pri vypadnutí z lode vo veľkej rýchlosti spôsobuje popáleniny.“

MÁ 28 MEDAILÍ
Marián Jung získal vo svojej kariére už 28 medailí, pod hlavičkou VŠC Dukla Banská Bystrica je ich 23. „Podľa pomeru medailí a financií patrí k ,lacnejším’ športovcom v rámci Dukly,“
„Keby sa mu podarilo zaokrúhliť počet medailí na tridsať, bolo by to pekné,“ konštatoval Ľubomír Roško z vedenia VŠC. Koľko stojí jedna sezóna špičkového vodného motoristu, sme sa však v absolútnom vyjadrení nedozvedeli. Jung profituje z toho, že ho zastrešuje nemecký Demmler Racing Team, do ktorého patria ako v klasických motoristických stajniach pätnásti mechanici, motororári a iní technici. Obskakujú troch jazdcov. dodal muž, ktorý v roku 2009 šokoval súperov, keď po presadnutí z kubatúry do 350 ccm do Formuly 500 okamžite získal titul majstra sveta, čo pred Jungom nedosiahol nikto.

DOPINGOVÝ AJ ALKOTEST
Vodní motoristi absolvujú ráno pred pretekmi protialkoholický test. Vyžrebujú naň troch jazdcov. Bežné sú aj dopingové testy. „Môže sa stať, že pri tankovaní z bandasiek sa dostane pretekárovi do úst metylalkohol, keď ho nacucáva z hadičky. Preto keď alkotest ukáže plusovú hodnotu, komisár polhodinu počká a test zopakuje. Smolu má ten, ktorý nenafúkal z metylalkoholu, ale klasického alkoholu. Taký nemôže ísť na štart,“ vravel Jung.

 




Created by OXIDE, s.r.o.